این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۵، شماره ۳۷، صفحات ۷۵-۹۳

عنوان فارسی نقد و بررسی کتاب «تعلیم و تربیت در نهج البلاغه»
چکیده فارسی مقاله چکیده اهمیت این نقد به لحاظ خود موضوع تعلیم وتربیت درنهج البلاغه و ضرورت آن واحد درسی بودن این موضوع در دوره کارشناسی ارشد و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است. هدف نقد پژوهشی شناسایی نقاط قوت و ضعف اثر به عنوان یک کتاب دانشگاهی؛ و اصلاح موارد پیشنهادی و کامل‌تر شدن آن، جهت استفاده در دوره های آموزشی و پژوهشی تحصیلات تکمیلی است. روش نقد، استنادی - تحلیلی بر اساس الگوی پیشنهادی نقدِ شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی پژوهشگاه - در چارچوب " معرفی کلی"، "تحلیل ابعاد شکلی (امتیازات و کاستی ها)" و "تحلیل محتوایی (امتیازات و کاستی ها) انجام گرفته است. نتایج نشان می­دهد که اثر از لحاظ موضوع‌ها و بیان و شرح مستندات مورد تأیید است، ولی از نظر جامعیت محتوا و تطبیق با سرفصل وزارت علوم تحقیقات و فن آوری و ژرف‌اندیشی در تمامی مباحث مربوط به دیدگاه تربیتی امام‌علی (ع) در نهج‌االبلاغه، نیاز به تجدید نظر اساسی دارد. همچنین محتوای کتاب، همه دیدگاه‌های امام علی (ع) را در ابعاد مختلف تعلیم و تربیت پوشش نداده، به همین علت عنوان کتاب نسبت به محتوا بسیار کلی و وسیع است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Book review: A review of the book “education in NahjulBalagha”
چکیده انگلیسی مقاله This study is attempted to review the book “education in NahjulBalagha” by “AbdAlmajidZahadat”. The importance of this review is in its topic concerning education in NahjulBalagha. The significance of this review is also due to the point that this subject is the academic unit both in master’s and PhD programs in philosophy of Islamic education. The objective of this research review is to detect the strengths and weaknesses of the work as an academic textbook and to help it be corrected and completed so as to be used in education and research courses of higher education. The review method was citation analysis based on the review model proposed by Institute of Humanities and Cultural Studies, the council for investigation of humanities books and texts. In this model, a “general introduction”is provided and then “form analysis (advantages and shortcomings)” and “content analysis (advantages and shortcomings)” are carried out. The research results reveal that this book is approved concerning its topics and expressing and explaining the documentations. However, regarding content comprehensiveness and its compatibility with the curriculum presented by the ministry of science, research and technologyand thorough and deep consideration of the discussions relevant to Imam Ali’s educational viewpoint in NahjulBalagha requires fundamental revision. Moreover, the content of the book doesn’t cover all viewpoints of Imam Ali in various dimensions of education and training. Therefore, the title of this book is too general for its content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عباسعلی رستمی نسب |
دانشیارعلوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1840_fe36e6c6bba9c908a866ffbaeddddc96.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249650.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات