این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۵، شماره ۳۷، صفحات ۱۴۴-۱۶۳

عنوان فارسی بررسی و نقد نظریه «نظارت آموزشی به عنوان رشد حرفه‌ای معلمان»
چکیده فارسی مقاله چکیده نظارت آموزشی مفهوم گسترده ای است که فعالیتهای یادگیری حین خدمت و ضمن خدمت را شامل می شود. این مقاله ابتدا به توصیف کلی اثر و مبانی فکری نظریه نظارت آموزشی، سپس به نقد و ارزیابی آن پرداخته است. در تحلیل نظریه، به شکاف بین نظریه و دنیای واقعی مدرسه اشاره شده است. کاربرد نظریه به این معنی نیست که چیزی فراتر از تجارب روزانه ی مدیران باید انجام شود بلکه باید در خدمت فرایند تصمیم گیری باشد. نظریه موجب می شود که فعالیت های مدیریتی با آگاهی کامل از چارچوب های نظری تأیید شده عمل در موقعیت های آموزشی، مؤثرتر انجام می شوند. پس نظریه تنها تا زمانی که با عمل آموزشی مرتبط باشد، مؤثر و مفید خواهد بود. علاوه براین، در زمینه گروه های رشد حرفه ای مشارکت محور، گرچه پارادایم جدیدی است، اما رشد حرفه ای معلمان در موقعیت های مختلف، متفاوت است و می تواند از نظر ابعاد متنوع باشد. یک مدل رشد حرفه ای بهتر از سایر مدل ها وجود ندارد که بتواند در تمام موقعیت ها بکار رود. باید به نیازهای مدارس و معلمان و باورهای فرهنگی توجه شود. در آخر به نتیجه‌گیری پرداخته و پیشنهادهایی ارایه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Critical and Review of Supervision Theory as Teacher’s professional development
چکیده انگلیسی مقاله For the quality improvement of schools, we should focus on professional development of teachers. Professional development included all the opportunities and experiences that are systematically planned for teachers’ professional development. This is exactly the supervision which have been addressed in supervision theory of Nolan and Hoover. This theory is a new approach to teaching and provides opportunities for teachers to enable them to grow beyond their current level of performance. supervision is a broad concept that includes learning experiences during in – the job- training and on- the job- training activities. This kind of new conceptualization includes supervision options such as peer counseling, self-directed learning and action research, Collegial Development Groups, professional learning communities, school-based learning is also included. This paper first describes the overall effect and intellectual and philosophical foundations of supervision theory, then it reviews and evaluates them. In theory analysis, the gap between supervision theory and the real world of school and classroom have been mentioned in the sense that this theory is not spread in practice and the real world. Application of the theory does not mean that something beyond the daily experiences of the principals must be done. But theory must serve the decision-making process and logic. Theory makes management activities done more effectively with full knowledge of the approved theoretical frameworks of action in educational situations. So, a theory would be useful only when it is related to instructional practice. In addition, Collegial Development Groups, as a new paradigm, the professional development is different in various situations, and even in a different position and can vary in dimensions. There is no better model of professional development than the other models that can be used in all schools. The needs of schools and teachers should be evaluated, and cultural beliefs and practices should be considered for decision-making. These subjects make the usability of the theory in trouble. Finally, conclusions and suggestions are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بیژن عبداللهی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1843_16dbfe765d2641b20560b9de6940c614.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249653.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات