این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۵، شماره ۳۷، صفحات ۱۶۵-۱۸۲

عنوان فارسی طراحی درس «اخلاق فناوری اطلاعات» برای دانشجویان علوم تربیتی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف این پژوهش طراحی درس اخلاق فناوری اطلاعات با استفاده از نیازسنجی دانشجویان و تعیین سرفصلهای درس مربوطه است که در این راستا به طراحی این درس برای دانشجویان علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد پرداخته شده است. روش پژوهش به این ترتیب بوده است که درابتدا با مطالعه­ی همه جانبه­ی منابع، بالاخص اسناد بالادستی، مولفه­های حال و آینده­ی اخلاق فناوری در ایران استخراج شد و با توجه به مؤلفه های بدست آمده، پرسشنامه در دو قالب برای دانشجویان و کارشناسان طراحی گردید. از تکمیل پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه هشت مؤلفه جهت نیازسنجی دانشجویان تعیین گردید. این هشت مولفه عبارتند از: کلیات و تاریخچه اخلاق فناوری اطلاعات، آزادی دسترسی، مالکیت معنوی،حریم خصوصی، امنیت اطلاعات، اعتبار اطلاعات و نهاد خانواده. با تحلیل پرسشنامه­های دانشجویان، اهداف و سرفصلهای درس مشخص شدند. با تحلیل نتایج حاصل از نیازسنجی دانشجویان، میزان اهمیت مقوله­های اخلاق فناوری اطلاعات در درس مربوطه تعیین شد و با بهره گیری از نظرسنجی متخصصین و نیاز سنجی دانشجویان، اهداف دوره تعیین وطراحی درس اخلاق فناوری بر اساس الگوی کمپ صورت گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، اخلاق فناوری اطلاعات، طراحی آموزشی، الگوی کمپ،

عنوان انگلیسی Needs assessment and IT ethics course designing for Educational science students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: This study is responding to the needs of higher education to some interdisciplinary and applied courses such as information technology ethics. To do this, we considered only the students of educational technology. Methodology: First, with studying all aspects references, especially upper documentation, present and future components in technology ethics were obtained in Iran. With respect to the obtained components, questionnaire was designed in two forms for students and teachers. After experts and students of educational technology course filled the questionnaire, the result was analyzed and topics were determined and based on this, technology ethic course, based on fundamental principles of camp model, was designed. Findings: Based on teachers and students need analysis the assessment and analysis of documents and available resources, objectives and lesson topics of IT ethics and priority of lesson topics obtained. Results: Based on assessing the result of students need analysis and experts' opinion analysis and based on obtained lesson topics, objectives were determined and based on Kemp model, IT ethics were designed. In these design available fundamental steps in this model specialized for IT ethics course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه سادات موسویان | samaneh sadat
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمدرضا نیلی | mohammad reza
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حسن ملکی |
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1844_565bfebf33f3f80e10692b0f3779b1ab.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249654.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات