این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۵، شماره ۳۶، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی پرورش توانش بینا‌فرهنگی در«پراسپکت یک» براساس دیدگاه معلمان زبان‌انگلیسی به عنوان زبان خارجی
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف مطالعه­ی ­حاضر، بررسی دیدگاه معلمان زبان­انگلیسی درخصوص توان بالقوه­ی یکی از کتب ملی آموزش زبان انگلیسی به نام پراسپکت ­یک درپرورش توانش بینافرهنگی دانش­آموزان مقطع­اول متوسطه است. هفتاد معلم با سابقه­ی تدریس کتاب مزبور ازطریق روش نمونه­گیری دردسترس برای پاسخ­گویی به پرسشنامه­­ای محقق ساخته انتخاب شدند؛ علاوه براین، 22 نفر ازآنان در مصاحبه­­ای نیمه­ساختار­یافته شرکت نمودند. نتایج نشان داد که کتاب موردنظر فاقد توان بالقوه­ی لازم برای پرورش «توانش بینافرهنگی» است. همچنین، نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که (الف) هم کتاب­های پیشین و هم کتاب پیش­رو به لحاظ پرورش توانش بینافرهنگی عملکرد ضعیفی دارند، (ب) کتاب موردنظر فاقد اهداف بینافرهنگی است، (ج) عملکرد کتاب به لحاظ ویژگی­های فرهنگی و بینافرهنگی، ازدیدگاه دانش­آموزان قابل­قبول نیست؛ (د) فعالیتهای این کتاب، توانش بینافرهنگی را تقویت نمی­کند؛ و (ه) عدم معرفی فرهنگ زبان­خارجی و سایرفرهنگ­ها، نگرش بسته و متعصبانه به روابط بین­انسانی، و بومی­سازی افراطی از نقاط­ضعف اصلی کتاب می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Iranian EFL Teachers’ Perspectives about Prospect One’s Intercultural Competence Development
چکیده انگلیسی مقاله Abstract The present study aimed at investigating the Iranian EFL teachers’ perspectives on the Intercultural Competence development potentiality of an Iranian ELT textbook named “Prospect One”. To this end, 70 teachers were chosen for answering a researcher-made questionnaire, 22 of whom participated in the interview. The findings revealed that the evaluated textbook lacked the necessary potential for developing Intercultural Competence. Interview results showed that (a) both previous Iranian ELT textbooks and the current one demonstrated a weak performance for developing Intercultural Competence; (b) the current book lacked intercultural objectives; (c) with regard to its cultural and intercultural features, students did not consider the current book to be appropriate; (d) different tasks in the book did not intend to reinforce Intercultural Competence; and (e) the lack of foreign language culture and other cultures’ introduction, fanatical and dogmatic views on human relations, and over-nativization were among the major pitfalls of the Prospect One.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد احمدی صفا | ahmadi safa
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)

مجتبی فراهانی |
کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی،بوعلی سینا


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1815_d6b24ef2227e718cf02ff796c5985475.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249657.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات