این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۵، شماره ۳۶، صفحات ۵۹-۷۶
عنوان فارسی
تحلیل متنِ کتاب زبان انگلیسی هفتم بر مبنای دستور نقشگرای نظاممند هلیدی
چکیده فارسی مقاله
چکیده ارزیابی کتابهای درسی و تحلیل محتوای آنها در برنامهریزی آموزشی اهمیت بسیاری دارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل زبانشناختی متن کتاب زبان انگلیسی هفتم از منظر انواع فرایند (فعل) بر اساس چارچوب فرانقش تجربی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسون (2014) است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی– تحلیلی است. به این ترتیب متن کتاب (شامل دستورالعمل تمرین، متن مکالمه و درس) در قالب شش فرایند مادی، ذهنی، ارتباطی، رفتاری، بیانی و وجودی طبقهبندی و الگوی کاربرد فرایندها ارائه میشود. برای مقایسه بهتر کل کتاب به چهار بخش (شامل دو درس، تمرینها و مرور) تقسیم میشود. نتایج نشان میدهد که از مجموع 509 فرایند مشاهده شده، فرایند رابطهای با 36% رخداد، پربسامدترین است. درصد رخداد سایر فرایندها عبارتند از: مادی (27 %)، رفتاری (19%)، بیانی (14%)، ذهنی (4%) و وجودی (کمتر از 1%). درصد فرایند رابطهای در بخش سوم و چهارم به طور چشمگیری کاهش مییابد. درصد رخداد فرایند مادی و رفتاری به ترتیب روندی افزایشی و کاهشی دارد. بیشترین رخداد فرایند ذهنی در بخش چهارم است. در کل دانشآموزان با 60 نوع فعل مختلف مواجه میشوند: مادی (35 فعل)، ذهنی (7 فعل)، رابطهای (4 فعل)، رفتاری (6 فعل)، بیانی (7 فعل) و وجودی (1 فعل).
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Text Analysis of Prospect 1 Based on Halliday’s Systemic Functional Grammar
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract The present study is conducted to analyze Prospect 1 (7th grade) according to functional approach. So, different processes will be categorized and compared based on the experiential metafunction introduced in systemic functional grammar (Halliday and Matthissen, 2014). The research follows a descriptive-analytic method. The text of the book (instructions, conversations, and lessons) is classified into six process types including material, mental, relational, behavioral, verbal and existential. Then, the usage pattern of each will be demonstrated. For a better comparison the book is divided into four parts (each consisting of two lessons, exercises and the review). The results show that among 509 processes in the book, relational (36 %) is the most frequent one. The percentage frequencies of other processes are as follows: material (27%), behavioral (19%), verbal (14%), mental (4%), and existential (less than 1%). In the last two parts of the book, the percentage frequency of the relational process decreases. On the contrary, that of material process increases. The use of behavioral process is decreased to the end of the book while mental process reaches its highest occurrence in the last part of the book. In general, 60 different verbs (types) have been used in the book: material (35 verbs), mental (7 verbs), relational (4 verbs), behavioral (6 verbs), verbal (7 verbs), and existential (1 verb)
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احمد رمضانی |
استادیار پژوهشکده کودکان استثنایی
آتوسا رستم بیک تفرشی | rostambeik tafreshi
استادیار زبان شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1818_cfeb599f8b3c1667f1411f91bbf85bc8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249660.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات