این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۵، شماره ۳۴، صفحات ۱۰۷-۱۲۳
عنوان فارسی
نقد وتمحیص عروض الخلیل بن أحمد الفراهیدی فی الأدبین العربی والفارسی
چکیده فارسی مقاله
الخلاصه علم العروض هو العلم الوحید الذی ولد متکاملا دون أن یمر بمراحل تطور ونمو، کما قال المؤلف ص 207، وما کُتب فی هذا العلم بعد الخلیل أکثره لتعلیم هذا العلم لطالبیه وشرحَ دوائره التی استنبط الخلیل البحور منها لیُصبح علما سهل المنال حتی یستطیع الشعراء السیرعلی نهجه، فکل ما کتب فی هذا العلم، هو فی الحقیقه تکرار ما کتبه الخلیل، وکلما أنشده الشعراء من شعر فی القرون المتمادیه جاء علی هذا النهج الا النزر القلیل، ولکن فی منتصف القرن الماضی حطَّم بعض الشعراء قیود الخلیل، وانشدوا أشعارا غیر عمودیه سمیت بالشعر الحر فیالأدب العربی وبالشعر النیمائی فی الادب الفارسی، ثم جاء العروضیون فبینوا أشعارهم وشرحوا مدی خروجها عن عروض الخلیل، فوضع بعضهم مثل الدکتوره نازک الملائکه قیودا لیتقیدوا بها وبیّن البعض الآخر عروض الشعر العمودی وعروض الشعر الحر وقارنوا بینهما، وشروحوا سبب نشأه هذا الشعر، مثل الدکتور مصطفی جمالالدین فی کتابه الإیقاع فی الشعر العربی، أما الکتاب الذی بینَ أیدینا واسمه عروض الخلیل بن أحمد فی الأدبین العربی والفارسی، هو فی الحقیقه لیس کتابا لتعلیم علم العروض، وإنما هو کتاب سبر فیه مؤلفه هذا العلم من نشأته لحد الآن، وقارن بین العروض العربی والفارسی فی الشعر العمودی والحر. وأنا فی هذه المقاله سأنقد هذا الکتاب، والنقد کما قیل هو بیان المحاسن والأخطاء، وسبحان من لا یخطأ، کما سأبین مساعی المؤلف لنیل الغرض من تألیفه هذا الکتاب کما جاء فی مقدمته، ومقدار نجاحها، وما أتی به من جدید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الکلمات الرئیسیه، الخلیل، العروض، الشعر، القصیده، التفعیله،
عنوان انگلیسی
A Critical study on the book: Arouz Al Khalil, written by Prof. Mohammad Khaqani Isfahani
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract In page 207, the author has stated that Prosody was fully invented, and explained by Khalil. Then, other writers and scholars have written and explained it any more but the same teachings and descriptions of Khalil. Objective of prosody learning is to sing songs, to compare the poems through analysis and evaluation to identify correct from bad and corrupt, prosody is nothing except what Khalil wrote, many authors have written prosody for several centuries based on Khalil's approach, although there are a few unstructured poems. Many poets have abandoned style of prosody introduced by Khalil, not bond to a rhythm and a definite element of prosody named free poetry in Arab literature but Nimaei poetry in Persian literature. Then, prosody scholars have been classified in several groups, some of them abandoned Khalil's style, some others including Dr. Nazok al Malaekah has summoned the poets through a book named "issues of contemporary poem" to focus on limitations of free poetry. Some other scholars such as Mustafa Jamal Al Din, in a book named "rhythm in poetry" explained more cadences of new poems as well as how and why contemporary poem developed. But Dr. Khaqani has written a book named prosodies of Khalil Ibn Ahmad in Persian and Arabic literature, has compared prosody in Persian literature to that of Arabic literature ; according to the reviews , the book is investigative rather than educational, this is to study and explain new ideas of the author.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Khalil, prosody, ode, Mahmoud Khaqani Isfahani
نویسندگان مقاله
اباذر عباچی |
استاذ مساعد متقاعد من جامعه آزاد الاسلامیه
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1747_1a4baf69bd3445ec535886361a2f3754.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249680.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات