این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۵، شماره ۳۴، صفحات ۱۲۵-۱۳۹
عنوان فارسی
انسجام و هدفمندی مواد آموزشی در عرصه آموزش مهارتهای زبان بررسی موردی لغَه الاعلام
چکیده فارسی مقاله
چکیده تولید بستههای آموزشی هدفمند و مطابق با فرایند آموزش، که به انسجام و هماهنگی میان اجزا بهخوبی توجه داشته باشد، از ضرورتهای تحول و بهینهسازی نظام و ساختار آموزشی در هر جامعه است. این بایستگی در عرصه فراگیریهای مهارتی، از جمله زبان، علاوه بر اهمیت بیشتر، دشواریهای بیشتری دارد و دقت فراوانتری در فراهم آوردن مواد آموزشی میطلبد. کمبود چشمگیر منابع آموزشی در عرصه زبان عربی، هم در وجه مهارتی و هم در وجه دانشی آن با در نظر گرفتن ویژگیهای فراگیرنده فارسیزبان، که به میزان بالایی در طبقهبندی مشترکی با زبان عربی قرار میگیرد، بازدهی آموزشهای رایج را کاهش میدهد. با وجود تلاشهای پی در پی در دو دهه اخیر که در پدید آمدن کتابها و بستههای آموزشی زبان عربی انجام شده است، بررسی کاستیها و یافتن روشهای بهتر برای ارتقای سطح کیفی آموزش این زبان، همچنان موضوعی درخور اهمیت است. مقاله حاضر ضمن بررسی یکی از منابع تولیدشده در سالهای اخیر، میکوشد نقاط ضعف و قوت آن به همراه ارائه پیشنهادهای مرتبط برای بهبود پیمودن گامهای بعدی در راستای تولید مواد آموزشی را ارائه نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
َCoherence and Purposiveness of Educational Materials in Teaching Language Skills: A Case Study of Logha Tol Elam
چکیده انگلیسی مقاله
The production of purposive educational packages which are based on learning principles and whose constitutes enjoy decent coherence and coordination are essential in reforming and optimizing educational systems and structures of any society. The importance of this endeavor becomes even more evident when it comes to teaching skills, including language silks, and preparing such educational materials creates many problems and demands investing a lot of energy and time. An acute shortage of educational materials to teach the Arabic language, either its skills or content, plus the characteristics of the Persian-speaking learners of Arabic, which shares a lot in common with Persian, have reduced the effectiveness of the existing teaching practices. Although attempts were made in the last two decades to improve the situation, seen mainly in the form of textbooks and other materials published by universities and educational institutes to teach Arabic, studying the problems and finding solutions to emolliate the situation still constitutes an important research topic. This paper evaluates one such textbook published in the recent past and offers suggestions to improve the production of the textbooks and materials to teach Arabic.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود فکری |
استادیار ادبیات عربی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1500_909ba59f45790b5ce91d51c6d95c86b1.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249681.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات