این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۵، شماره ۳۴، صفحات ۱۶۷-۱۸۵
عنوان فارسی
الصرف ۱ در ترازوی نقد
چکیده فارسی مقاله
چکیده ماده درسی و آموزشی از اصلیترین ارکان فراگیری و آموزش به شمار میرود که نوآوری، تغییر و تنوع مبتنی بر اوضاع آموزشی و احوال مخاطبان را میطلبد. علم صرف به عنوان یکی از شاخههای زبان عربی، پس از جدایی از نحو به دست پیشتازانی چون «ابن حاجب»، در هر عصری کتب و رسالههای آموزشی مختلف و گوناگونی را به خود اختصاص داد که این آثار ضمن تکمیل و ضابطهمند کردن این علم با شیوههای مختلف، آموزش آن، بهویژه برای غیر عربزبانان، را تسهیل کرد. الصرف 1 اثر احمد پاشازانوس از آخرین آثار نگاشتهشده با هدف و رویکرد آموزش مبحث فعل و تحلیل صرفی آن در علم صرف است که در این مقاله در راستای بررسی و نقد منابع و متون آموزشی زبان قرآن، به زعم خود، با نگاهی منصفانه پژوهش و واکاوی شده و ضمن بیان برجستگیها و امتیازات آن، در قیاس با دیگر آثار مکتوب در زمینه علم صرف، به ذکر پارهای از کاستیهای بخشهای مختلف کتاب پرداخته شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها، علم صرف، فعل، تحلیل صرفی، نقد،
عنوان انگلیسی
AlSarf (1)Book in the Scale of Criticism
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Curriculums and educational materials are considered as one of the main bases of each science and knowledge’ learning phenomenon. They come to existence in the form of books or any scripts and educational tools; they develop in the light of progressing and specialization of sciences; hence there is an increasing need on the half of learners to achieve innovation and changes based on educational status and specific needs of attendants. After being separated from Syntactics, morphophonemicsas a branch of Arabic language has acquired various educational books especially by pioneers like “Ebn-Hajeb”; these worksnot only completed and arranged a systematic form for this science, but also they tried and still try to facilitate the education of this science to especially non-Arab individuals. AlSarf (1) Book written by “Dr. Ahmad Pashazanous” is among the latest works aiming at educating morphophonemic analysis and verbs in Morphophonemics. Based on investigation and criticism of Quran language’ educational texts and sources, this study tries tofairly investigate its outstanding features and privileges in comparison to other written works regarding morphophonemics on one hand, and express some of its present shortcomings existed in different parts of this book, like definitions, expressing problem and subject, exercises, referring to texts, fluent Arabic language, and finally referencing to the previous main sources on the other hand.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
وصال میمندی |
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نعیمه خبازی اشرف | khabbazi ashraf
کارشناس ارشدادبیات عربی دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یزد (Yazd university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1486_98db32672d9a198ec06610db0cc45bba.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249683.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات