این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۴، شماره ۳۳، صفحات ۹۳-۱۰۸

عنوان فارسی نقد و بررسی سرفصل درس متون نظم و نثر رشته زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی و ضرورت بازنگری در آن
چکیده فارسی مقاله چکیده سرفصل درسی به منزله یکی از ارکان اصلی آموزش، در کنار راه‌بردهای تدریس و کتاب‌‌های مناسب، می‌‌تواند نقش به‌‌سزایی در تحقق و پیش‌برد اهداف هر درس داشته باشد. یکی از دروس پایه رشته زبان و ادبیات عربی در مقطع کارشناسی، که نقش کارامدی در تقویت مهارت‌‌های ترجمه، خواندن، ذوق ادبی، و سبک‌شناسی دارد، درس «متون نظم و نثر عربی» است. برای این درس هر چند سال یک‌بار از سوی شورای برنامه‌‌ریزی درسی وزارت علوم سرفصلی پیش‌نهاد می‌‌گردد، ولی با توجه به نارضایتی برخی از استادان این رشته، به نظر می‌‌رسد سرفصل موجود با اهداف مورد انتظار این درس هم‌خوانی کامل را ندارد. از این ‌‌رو نویسندگان در پژوهش حاضر می‌‌کوشند با استفاده از نظر استادان، به نقد و آسیب‌شناسی سرفصل این درس بپردازند و در نهایت سرفصلی متناسب با این درس پیش‌نهاد دهند. برخی از یافته‌‌های پژوهش نشان داد که سرفصل موجود بسیار کلی است و شایسته است در دو بخش نظم و نثر به طور جداگانه طراحی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلیدواژه‌ها، آموزش زبان عربی، سرفصل، متون نظم و نثر،

عنوان انگلیسی Criticism and Investigation of Poetic and Prosaic Texts Course Topics in the Bachelor of Arabic Language and Literature Field of Study, and Necessity of Its Revision
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Course topic as one of the main pillars of education, along with teaching guidelines and appropriate books can play a proper role in realization and advancement of objectives of each course. One of the basic courses in the Bachelor of Arabic language and literature field of study which has an effective role in consolidation of translation, reading, bluestocking, and stylistics skills is Arabic Poetic and Prosaic Texts course. Every few years a set of topics is suggested for this course by the Ministry of Science Curriculum Development Council, yet due to dissatisfaction of some professors in this field of study, it seems that the available topics do not match the course objectives. Hence, the present study with the aid of professors’ points of view attempts to criticize and survey the problems of the topics of this course and finally to suggest proper ones. Some of the research findings showed that the present course topic is too general and it should be sketched in two separate poem and prose categories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عیسی متقی زاده |
استادیار ادبیات عربی تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

کبری روشنفکر |
استادیار ادبیات عربی تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

سجاد اسماعیلی |
دانشجوی دکتری عربی تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_1480_3e2e1a60d6e64ae67523514791305e74.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249691.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات