این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۱۳، شماره ۲۷، صفحات ۱۵۷-۱۶۹
عنوان فارسی
بررسی و نقد شرح ِدکتر عبدالحسین خسروپناه از «رویکرد استاد مطهری به علم و دین»
چکیده فارسی مقاله
چکیده دکتر خسروپناه در کتاب رویکرد استاد مطهری به علم و دین به بررسی آرای مرحوم مطهری در باب علم، دین و مفهومشناسیِ علمِ دینی پرداخته است. وی ضمن برشمردن چهار نوع رابطه میان علم و دین، به بررسی علل جدایی علم و دین در غرب پرداخته است و متعاقباً ضمن فریضهدانستن علم در سنت اسلامی به توافق علم و دین در این سنت اشاره کرده و دلایل و محاسن این امر را توضیح داده است. مطهری معیارِ دینیبودن علم را «نافعبودن» آن برای جامعه اسلامی میشمارد و هر علمی را که مقدمه عمل به واجب کفایی و یا عینی باشد، دینی میانگارد. به رویکرد علمشناختی و همچنین معیار استاد مطهری ایراداتی وارد است که خسروپناه بدانها اشارهای نکرده است. ایراداتی همچون عدم تمییز بین علوم دقیقه با علوم انسانی و اجتماعی، عدم تمییز بین علم و تکنولوژی، عدم توجه بر ساختار درونی علم و ناکارآمدی معیار نافعبودن در تمییز علم دینی از علم غیر دینی. از نظر مطهری در اسلام رابطه عقل و دین هم رابطه ملازمه است و ریشه تعارضات عقل و دین در غرب به اشکالات و اشتباهات کلیسا برمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Status of Islamic Education in Human Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Human sciences have lots of deficiency in our educational system. Educational sciences as a part of human sciences, tried to educate efficient people who their talent have to actualize as a sign of god perfection in power. Paying attention to God Commandment is required to be succeed in this affair. In addition, consequences of scientific researches in educational sciences have to be considered. In this case, three Islamic educational approaches are specified. In this article, first we discuss about human sciences, human and its nature as a basic subject of human sciences, the relation between educational sciences and religious sciences. Then we explain the role of Education in sight of Islamic and classic sciences by specifying the fields of human sciences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزیز نجف پور |
دانشجوی دکتری فلسفه علم پژوهشگاه علوم انسانی
فاطمه گیتی پسند |
کارشناس ارشدمدیریت آموزشی،دانشگاه امام صادق
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
نشانی اینترنتی
http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_966_2421bd86b755e8e0c414d2bbf82810fb.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249739.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات