این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Journal of Agricultural Science and Technology، جلد ۲۴، شماره ۲، صفحات ۲۹۱-۳۰۴

عنوان فارسی قصد مصرف‌کنندگان برای غذای اصلاح‌شده‌ی ژنتیکی: یک مدل میانجیگری تعدیل‌شده
چکیده فارسی مقاله بحث در مورد موادغذایی اصلاح‌شده ژنتیکی همزمان با توسعه بیوتکنولوژی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. این مقاله به بررسی قصد مصرف‌کنندگان نسبت به موادغذایی تراریخته در ایران پرداخته است. با توجه به پتانسیل مسئولیت اجتماعی شرکتی در شکل‌گیری رفتار مصرف‌کنندگان، روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکتی، اعتماد و نگرانی‌های مربوط به سلامت افراد با قصد مصرف‌کنندگان نسبت به موادغذایی تراریخته به ندرت بررسی شده است. این مطالعه برای بررسی اینکه نگرانی‌های مربوط به سلامت افراد، اعتماد به غذاهای تراریخته و ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکتی بر اهداف مصرف‌کنندگان نسبت به غذاهای تراریخته تأثیر می‌گذارد، از یک مدل میانجی‌گری تعدیل‌شده استفاده کرده است. در این مطالعه 389 مصرف‌کننده بررسی شدند که نتایج نشان داد نگرانی‌های مربوط به سلامت افراد منجر به کاهش اعتماد به غذاهای تراریخته می‌شود، اما اعتماد تأثیر مثبتی بر قصد مصرف‌کنندگان نسبت به این محصولات دارد. بنابراین نقش میانجی بین نگرانی‌‌های مربوط به سلامت و قصد مصرف‌کنندگان دارد. از همه مهمتر، ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکتی تأثیر مثبت اعتماد به غذاهای تراریخته را بر روی قصد مصرف‌کنندگان برجسته می‌کند، بنابراین این شواهد، نقش تعدیل‌‌کنندگی مسئولیت اجتماعی شرکتی مشخص می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Consumer Intention toward Genetically Modified Food: A Moderated Mediation Model
چکیده انگلیسی مقاله Debate about Genetically Modified Food (GMF) has received much attention in concurrence with the development of biotechnology. This paper examines consumers' intentions towards GM food in Iran. Given the potential of Corporate Social Responsibility (CSR) in shaping consumers' behavior, relationships between CSR, trust, and health concerns with consumer intentions towards GM foods have been investigated rarely. This study used a moderated mediation analysis to understand how health concerns, trust in GM foods, and CSR perceptions affect consumer intentions towards GM foods. A survey study with 389 consumers indicates that health concerns reduce trust in GM foods, but trust exerts a positive influence on consumers' intentions toward these products, thus playing a mediating role between health concerns and consumers' intentions. More importantly, CSR perceptions magnify the positive effect of trust in GM foods on consumers' intentions, thus offering evidence for a moderating role of CSR perceptions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Consumer concerns, Corporate Social Responsibility, Health concern.

نویسندگان مقاله | M. Akbari
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Islamic Republic of Iran.


| H. Maleksaeidi
Faculty of Agriculture, University of Kurdistan, Sanandaj, Islamic Republic of Iran.


| Z. Fozouni
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Islamic Republic of Iran.


| Giovanni Pino
Research Fellow in Marketing, University of Salento, Lecce, Italy.


| H. Padash
Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Islamic Republic of Iran.


| S. Hosseini Mofrad
Department of Agricultural Extension and Education, Faculty of Agriculture, Tarbiat Modares University, Tehran, Islamic Republic of Iran.



نشانی اینترنتی http://jast.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-41277-6&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات