این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۹، شماره ۲۵، صفحات ۷-۱۲
عنوان فارسی
مقایسه ی کیفیت مستندات پروندههای پزشکی بیماران بستری در بیمارستانهای عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران و تامین اجتماعی شهر تهران : ۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کیفیَت مراقبت بیمار در ارتباط مستقیم با کیفیَت مستندات پزشکی میباشد زیرا در تمام ردههای شغلی مرتبط با مراقبت بیمار، کیفیَت تصمیمات کلینیکی وابسته به کیفیَت اطلاعات میباشد. در این پژوهش بیمارستانهای دوجامعۀ وزارت بهداشت درمان و سازمان تامین اجتماعی که اصلیترین ارائه دهندگان خدمات بهداشتی درمانی در سطح کشورمیباشند ، جهت مطالعه انتخاب شدند تا میزان دسترسی جامعه بهداشتی درمانی کشورمان به اطلاعات با کیفیَت که شامل ویژگیهای کیفی صحت دادهها، مربوط بودن دادهها، تعریف شدگی دادهها، به موقع بودن دادهها و قالب نمایشی دادهها میباشد، مشخص گردد،و بتوانیم دید روشنی از وضعیَت کیفی اطلاعات بهداشتی درمانی کشورمان برای مسئولان و تصمیم گیرندگان مربوطه ایجاد کرده باشیم .تا امروز پژوهش و کار علمی در خصوص نشان دادن واقعیت کیفی اطلاعات در جامعه ی بهداشت و درمان کشورمان صورت نگرفته است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مقایسهای ست. جامعه ی پژوهش شامل پروندههای پزشکی بیماران بستری ترخیص شده 6 ماهه اول سال 1386 (حدود 31000پرونده)در بیمارستانهای عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران (بیمارستانهای حضرت رسول اکرم (ص) و فیروزگر) و سازمان تامین اجتماعی (بیمارستانهای شهید فیاض بخش و آیت الله کاشانی) در شهر تهران میباشد. که با استفاده از نمونه گیری چند مرحلهای ابتدا بیمارستانهای عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران و سازمان تامین اجتماعی در شهر تهران برگزیده شد. سپس از بین بیمارستانهای عمومی وابسته به آنها دو بیمارستان به تصادف انتخاب و سپس حجم نمونه تخصیص یافته در هربیمارستان به روش متمرکز بازگشت به گذشته وبصورت چند مرحلهای، از آخرین ترخیص انتخاب شدند. در نهایت 153 پرونده از بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص)، 47 پرونده از بیمارستان فیروزگر، تعداد 133 پرونده از بیمارستان شهید فیاض بخش و 67 پرونده از بیمارستان آیت الله کاشانی جهت مطالعه در نظر گرفته شد. اطلاعات با استفاده از چک لیست- شامل 37 سوال مجزابرای هریک از ویژگیهای کیفی - ومشاهده ی مستقیم جمعآوری شد که روایی آن با استفاده از نظرمتخصصان و پایایی آن با استفاده از روش test-retest سنجیده شد. در نهایت دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS با آمار توصیفی ارایه؛ وباآماراستنباطی (آزمون t-test و مجذورکای) تحلیل شد. یافتهها: میانگین میزان رعایت ویژگی های کیفی درمستندات مدارک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران عبارت است از: ویژگی صحت دادهها 02/92 درصد ، میزان مربوط بودن دادهها 84/85 درصد، میزان تعریف شدگی دادهها87/85 درصد، میزان بموقع بودن دادهها 2/78درصد و میزان قالب نمایشی دادهها 87/82 درصد. همچنین یافتههای پژوهش در خصوص این ویژگیهای کیفی در سازمان تامین اجتماعی به ترتیب برای ویژگی صحت دادهها 65/87 درصد، برای ویژگی مربوط بودن دادهها 54/75 درصد، برای ویژگی تعریف شدگی داده ها 06/82 درصد، برای ویژگی به موقع بودن 3/88 درصد و برای ویژگی قالب نمایشی دادهها 75/80 درصد میباشد. نتیجه گیری: مقایسه نتایج حاصل نشان میدهد که میزان رعایت ویژگیهای کیفی صحَت دادهها ، مربوط بودن دادهها ، تعریف شدگی دادهها و قالب نمایشی دادهها در دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به سازمان تامین اجتماعی دارای میانگین و درصد بالایی میباشد و مستندات مدارک پزشکی سازمان تامین اجتماعی تنها در خصوص ویژگی کیفی به موقع بودن دادهها در وضعیَت بهتری نسبت به دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارد. با مقایسه آماری میانگین های میزان رعایت ویژگیهای کیفی معلوم شد این دوجامعه درمیزان رعایت ویژگیهای کیفی صحت دادهها، مربوط بودن دادهها و بموقع بودن دادهها تفاوت معنی داری با هم دارند. ولی در ویژگیهای کیفی تعریف شدگی دادهها و قالب نمایشی دادهها تفاوت معنی دار ندارند. و با توجه به این که نتایج به دست آمده در خصوص ویژگیهای کیفی مورد مطالعه با وضعیَت آرمانی (100درصد) ، فاصله دارند برای ارتقای سطح کیفی اطلاعات مستند شده در مدارک پزشکی لازم است قوانین ملی از سوی مراجع ذی صلاح بهداشت درمان کشورمان در خصوص انجام مستندسازی کامل و با کیفیَت توسط مستندسازان پروندههای پزشکی بیماران وضع شود و حمایتهای قانونی از متخصصین حرفهای مدارک پزشکی جهت انجام کنترل کمی و کیفی مستندات مدارک پزشکی صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A Comparative Study on Quality of Inpatients Medical Record Documents in General Hospitals of Iran University Medical of Sciences, and Social Security Hospitals 2006
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Quality of patients care is directly linked with medical documentation quality, because in all medical professions related to patient care, quality of decisions depends on information quality. Thus, in this study two main populations that offer medical care in country, Ministry of Health (MoH) and Social security Organization, were selected to measure access rate, and level of medical care professions to quality data that including data accuracy, relevancy, definition, timeliness and data representation format. So we will present clear point of view of health information condition in own country to related masters and decisions. Unfortunately so far no research has be done to show facts of information quality in our health societies. Methods: This research is a comparative study conducted in April to October 2007. Multistage sampling performed for general hospitals of IUMS and Social Security, of which two hospitals were selected randomly. Research populations include discharge medical records of inpatients (about 31000 records) in general hospitals of IUMS (Hazrate Rasoul Akram and Firouzgar Hospitals) and Social Security (Shahid Fayazbakhsh and Ayatollah Kashani Hospitals). Then sample size allocated to each hospital was selected in centralized retrospective manner. So, 153 records for Hazrate Rasoul Akram hospital, 47 for Firouzgar hospital, 133 for Shahid Fayazbaksh hospital and 67 for ayatollah Kashani hospital were selected. Information was collected through direct observation by a checklist with 37 questions and five sections for any quality elements, reliability of which had been measured by specialists and the validity by test-retest method. Collected data analyzed by SPSS software for descriptive statistics and analytical statistics (t-test and chi-square). Results: Our study showed that regard rate mean of data quality elements in documents of IUMS is as below: Data accuracy 92/02 % ‚ relevancy 85/84% ‚ definition 85/87 % ‚ timeliness 78/2% and data representation format 82/87 and in Social Security hospitals: 87/65% ‚ 75/54 % ‚ 82/06% ‚ 88/3% and 80/75% respectively. Conclusion: Regard rate of data quality elements of accuracy‚ relevancy‚ definition and data representation format in IUMS shows higher percentage and mean. But documentation of social security medical record about quality timeliness element has higher level as compared with IUMS t-test analysis shows that in accuracy, relevancy and timeliness of quality elements there is a significant difference, but no significant difference in definition and data representation format quality elements. Considering the differences between our findings with ideal situation (100 percent), for improving quality of documented information in medical records, it is necessary to set national rules by health authorities for complete and quality documentation by documentarian of medical records. Also, legal supports of professional medical records staff for performing quality and quantity control of medical records documentation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اباذر حاجوی | a hajavi
حمید حقانی | h haghani
حسن ابوالقاسم گرجی | h a gorji
سیدعلی عصرجدید | sa asrejadid
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-196&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات