این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
Journal of Agricultural Science and Technology
، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
صلاحیت حرفهای آموزشگران کشاورزی موقع کار با دانشآموزان با نیازهای ویژه در ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف این مطالعه، شناسایی صلاحیت حرفهای (PC) (صلاحیتهای عمومی و تخصصی (GSC) آموزشگران کشاورزی (AT) موقع کار با دانشآموزان با نیازهای ویژه (SSN) در نظام آموزش متوسطه حرفهای (VHSES) در کشور ایران بود که در دو مرحله انجام گرفت. هدف مرحله اول شناسایی شایستگیهای عمومی (GC) آموزشگران بود. در گام اول با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، مؤلفههای شایستگیهای عمومی (GC) آموزشگران از متون نظری و سوابق پژوهشی استخراج گردید. نتایج نشان داد که GC آموشگران شامل شش مؤلفه طراحی آموزش (ID) ، توسعه حرفهای (PD) ، اخلاق حرفهای (PE) ، همکاری، درک تنوع دانشآموزان (PSD) و فناوری میباشد. هدف دوم تحقیق، شناسایی شایستگیهای تخصصی (SC) آموزشگران کشاورزی موقع کار با SSN بود. این مرحله از پژوهش، با استفاده از فن دلفی کلاسیک در سه فاز انجام گرفت. گروه تخصصی دلفی، شامل 22 نفر از آموزشگران کشاورزی شاغل در مدارس استثنایی (ES) ایران بود که با بهرهگیری از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، انتخاب شدند. حاصل این مطالعه، شناسایی 24 صلاحیت تخصصی مورد نیاز آموزشگران کشاورزی موقع کار با SSN بود که در دو طبقه شایستگیهای حوزه کشاورزی و شایستگیهای حوزه استثنایی می باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Agricultural Teachers' Professional Competency for Working with Students with Special Needs in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to identify Professional Competencies (PCs), including General and Specific Competencies (GSCs), of Agricultural Teachers (ATs) working with Students with Special Needs (SSNs), known as exceptional students (1,013 people), in Vocational High School Education System (VHSES) in Iran, within two phases. Accordingly, the main objective of the first phase was to identify General Competencies (GCs) of these teachers. Therefore, in the first phase, the components of teachers' GCs were taken from theoretical literature and research documents via content analysis and the findings revealed that the GCs encompassed 6 components of Instruction Design (ID), Professional Development (PD), Professional Ethics (PEs), cooperation, Perceived Student Diversity (PSD), and technology. The objective of the second phase of this study was also to find Specific Competencies (SCs) of ATs working with SSNs. This phase of the study was conducted using the classical 3-step Delphi technique. In this respect, the specialized Delphi team consisted of 22 ATs working at Iran's Exceptional Schools (ESs), selected through purposive sampling method. Finally, the findings reduced to the identification of 24 SCs for ATs working with SSNs, which were then grouped into two categories of Agricultural Competencies (ACs) and Exceptional Competencies (ECs).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
General and Specific Competencies, Vocational Teachers, Exceptional Students, Professional Development, Special Education
نویسندگان مقاله
| M. Alikhani Dadoukolaei
. Ph.D. Student, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran. (First name: Mehdi, Last name: Alikhani Dadoukolaei, Fax: +982148292200, Mobile phone: +989356727385, Postal Code: 1497713111, Email: alikhani.mehdi@modares.ac.ir), ORCID: 0000-0001-9960-2586
| M. Chizari
Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran. (First name: Mohammad, Last name: Chizari, Postal Code: 1497713111, Email: mchizari@modares.ac.ir)
| M. Bijani
Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran. (First name: Masoud, Last name: Bijani, Tel: +982148292020, Fax: +982148292200, Mobile phone: +989166624222, Postal Code: 1497713111, Email: mbijani@modares.ac.ir), ORCID: 0000-0003-2659-6386, Researcher ID: N-8275-2018
| E. Abbasi
Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, College of Agriculture, Tarbiat Modares University (TMU), Tehran, Iran. (First name: Enayat, Last name: Abbasi, Tel: +982148292071, Fax: +982148292200, Mobile phone: +989126089468, Postal Code: 1497713111, Email: enayat.abbasi@modares.ac.ir), ORCID: 0000-0002-5238-7185
نشانی اینترنتی
http://jast.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-19212-10&slc_lang=en&sid=23
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات