این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۹، شماره ۲۵، صفحات ۱۳-۲۰

عنوان فارسی بررسی کتاب های منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی (۳۵۸-۸۴) و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوَب دروس
چکیده فارسی مقاله مقدَمه :اکنون پنج دهه از شروع آموزش کتابداری و اطلاع رسانی به شکل رسمی در سطح دانشگاهی در ایران می گذرد. در طول این نیم قرن این رشته به ویژه در سالهای اخیر از رشد روز افزونی برخوردار بوده است. مقایسه ی تعداد مراکز آموزش کتابداری و اطلاع رسانی و انتشار کتاب در چند دهه ی گذشته و نیز مقایسه ی برنامه ها با سرفصل های آموزشی این حوزه خود شاهد این مدَعا ست.این پژوهش به منظور تعیین کتابهای منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی و همخوانی آنها با محتوای سرفصل مصوب دروس انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی- توصیفی ست. جامعه ی پژوهش کتابهای فارسی منتشر شده در زمینه ی کتابداری و اطلاع رسانی طی سال های 1384-1358 است. تعداد کتابهای موردبررسی 1258 عنوان کتاب می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو نوع وارسی نامه (سیاهه ی کنترل) بوده، و اطلاعات به دست آمده از وارسی نامه ها ، جهت پاسخگویی به پرسشهای پژوهش با استفاده از نرم افزار(Version14) SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: انتشار کتاب در سالهای 64-1360 با(69) 52/5% دارای کمترین فراوانی،و در سالهای 84-1380 با 80/32درصد(410) دارای بیشترین فراوانی ست .در میان کلیه ی کتابهای کتابداری و اطلاع رسانی مورد بررسی؛ از نظر موضوعی "مراجع "با 36/57درصد(717) دارای بیشترین فراوانی و" آموزش کتابداری" با صفر درصداست. در طی سالهای مورد بررسی هیچ کتابی در این زمینه منتشر نشده است .درمیان کتابهای درسی مورد بررسی؛ ازنظر موضوعی "کتابخانه و کتابداری" (12/18درصد یا 27) بالاترین فراوانی را دارد. در مورد نوع کتابها ، کتاب های تالیفی با 92/57درصد(724) دارای بیشترین فراوانی و کتاب های ترجمه شده با 28/15درصد(191) دارای کمترین فراوانی هستند. کتابهایی که در بخش مرجع به عنوان ابزار استفاده می شوند با 88/46درصد(724) دارای بیشترین فراوانی و کتاب هایی که به عنوان ابزار نمایه سازی هستند با 04/1درصد(13) دارای کمترین فراوانی می باشند. در رابطه با همخوانی کتابهای منتشر شده با سرفصل مصوَب دروس مقاطع کارشناسی کتابداری واطلاع رسانی با40/46درصد دارای بیشترین همخوانی ودر کارشناسی کتابداری در شاخه ی پزشکی با 05/28درصد دارای کمترین همخوانی ست. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهندکه تولید کتاب در طی این چند سال روند افزایشی چشمگیری داشته ، اما وضعیَت نشر کتابهای درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی مناسب نیست و تنها تعداد محدودی از کتابهای رده ی z درسی می باشند، وبخشی از این تعداد نیز با سرفصل مصوب دروس انطباق کامل ندارد. کتابهای درسی مورد بررسی با سرفصل مصوَب دروس مقطع کارشناسی کتابداری واطلاع رسانی دارای بیشترین همخوانی وبا دروس کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی در شاخه ی پزشکی کمترین همخوانی را دارد. بنابراین مواردی چون نظارت و بازنگری در تدوین کتاب های درسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی و تأکید بیشتر در جهت نگارش کتاب های درسی کتابداری و اطلاع رسانی در موضوعاتی که کمتر به آنها پرداخته شده است و بازنگری متناوب سرفصل مصوب دروس این رشته پیشنهاد می شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتابداری- اطلاع رسانی – کتاب درسی – سرفصل دروس - همخوانی

عنوان انگلیسی A review on Librarian science and informatics publications and their agreement with contents of approved headlines courses 1978-2004
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: It has been five decades after the first official education for librarian science and informatics in Iran. During half century this field has been developed significantly. By comparing the numbers of educational librarianship centers and publications during past decades, and also review programs by approved headlines in this field, it is shown the matter too. This research has been done to review on Librarian science and informatics publications, and their agreement with contents of approved headlines courses. Methods: This research is descriptive survey and its research community is the Persian books that have been published during 1978-2004. The number of the books is 1258 titles. Tools that have been used to collect the information are included two type of check list (inventory). Collected information by check lists, have been analyzed by SPSS (V.14) to answer the research questions. Results: Books that published during 1981-1985 (69 titles) 5.52% have minimum frequency and during 2001-2005 (410 titles) have maximum frequency among all the librarianship and informatics services. "References" have the maximum frequency 57.36% (717 titles). "Educational librarianship" have minimum frequency (0%). There is no publication in such a title during the mentioned years. Among mentioned reviewed books based on title "library and librarianship" (18.2%) (27title) have maximum frequency based on books type, written books have maximum frequency 52.92% (724 titles) and translated books have minimum frequency 15.28% (191 titles). Books used as tools with references based have maximum frequency 46.88% and books used as indexing tools have minimum frequency 1.04% (13 titles). Considering agreement between the published books and the approved headlines courses: headlines of the bachelor of art curriculum in librarianship and informatics have maximum (46.40%). and librarianship in medical have minimum agreement 28.05%. Conclusions: Considering on research findings, it could be concluded that book productions have been increased enormously during recent years, however educational book publication have not a desirable situation and it is limited to the Z ranked books, and from this amount of existing book some have not complete agreement by the approved headlines. Headlines of the bachelor of art period in librarianship and informatics have maximum, and librarianship in medical have minimum agreement. Therefore cases such as reviewing in educational books in librarianship fields and emphasizing on writing more books in subjects that have not been paid attention before, and periodical reviewing on headlines, have been suggested
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Librarianship, Teaching, Book courses, headline, Agreement

نویسندگان مقاله خدیجه علی پورندوشن | kh alipoor nodushan


هما طلاچی | h talachi


معصومه خوشگام | m khoshgam



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-197&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات