این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انقلاب اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۸، صفحات ۵۷-۷۵

عنوان فارسی راهبرد مبارزاتی امام خمینی(ره): بسیج سیاسی مردم
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش تعیین کننده رهبری حضرت امام خمینی(ره) در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شناسایی و تبیین راهبرد مبارزاتی ایشان که منجر به جلب همراهی و حمایت ملت شد، دارای اهمیت فراوان است. در این مقاله، از نظریه چارلز تیلی در مورد چگونگی بسیج سیاسی گروه‌های رقیب در مقابل حاکمیت، برای تشریح این موضوع استفاده شده و نقش و کارکرد چهار عامل مورد نظر وی یعنی ایدئولوژی، رهبری، سازمان و توده مردم در بسیج سیاسی مردم ایران مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نحوه اجرای دو راهبرد رقیب بسیج سیاسی مردم، یعنی راهبرد مبارزاتی مسلحانه و راهبرد مبارزاتی اصلاح طلبانه در طول سال های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی بررسی شده و دلایل ناکامی هر یک از آنها و علل مخالفت حضرت امام(ره) با هر یک، به طور جداگانه توضیح داده شده است. فرضیه اصلی مقاله آن است که راهبرد مبارزاتی امام(ره)، بسیج سیاسی مردم در طول حرکت انقلاب اسلامی بوده است. این راهبرد کارآمدی خود را نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی بلکه در مقایسه با سایر انقلاب‌های جهان نیز نشان داده است. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Imam Khomeini campaign strategy: Political mobilization of the people
چکیده انگلیسی مقاله Given the decisive leadership role of Imam Khomeini in formation and victory of Iranian Islamic Revolution, identification and explanation of his campaign strategy that won popular support, considered so important. In this article, Charles Tilly theory about political mobilization of opponent groups against sovereignty has been used to explain this subject and role and function of four mentioned factors in political mobilization of Iranians including ideology, leadership, organization and the people has been discussed. Furthermore, the implementation of two competitive strategy of political mobilization of the people - Strategy of armed struggle as well as reformist campaign strategy- studied before victory of Islamic revolution and the reason of their failures as well as the logic of Imam Khomeini opposition to them were articulated. The main hypothesis of this article is that Imam Khomeini campaign strategy is political mobilization of the people during the Islamic revolution. The efficiency of this strategy has been proven not only because of victory of Islamic revolution, but also in comparison with other revolutions in world.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمدرضا شاه علی |
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علم وصنعت ایران


نشانی اینترنتی http://rjir.basu.ac.ir/article_1442_c1fa1da1679027b27aaaa0bcae6d424f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1467/article-1467-249805.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات