این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۹، شماره ۲۴، صفحات ۱۷-۲۲

عنوان فارسی مدیریت اطلاعات سلامت دربخش های اورژانس بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه:در بیماران اورژانسی، کیفیَت درمان مبتنی برشواهد و اطلاعات، عامل تعیین کننده برای حیات یا مرگ یا ازکارافتادگی در طول زندگی می تواند باشد. در همین راستا با توجَه به اهمیَت اطلاعات در تصمیم گیری به موقع و ارائه ی برنامه ی درمانی مناسب برای بیماران این سؤال پیش می آید که آیا در مراکز حسَاسی مانند اورژانس که با زندگی و مرگ افراد سر وکار دارند نظام مدیریَت اطلاعات برای پاسخگویی به موقع و کافی به نیازهای اطلاعاتی متفاوت کادر پزشکی در اورژانس چگونه عمل می کند ؟ این تحقیق به منظور شناسایی نظام مدیریَت اطلاعات سلامت دربخش های اورژانس بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان انجام شد. روش بررسی :نوع مطالعه مشاهده ای؛ و جمعیَت مورد مطالعه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. ابزار جمع آوری اطلاعات چک وارسی نامه ای ست که بر اساس استانداردهای کمیسیون مشترک اعتباربخشی مؤسسات بهداشتی درمانی(Joint Commission of Accreditation of Healthcare Organization) و سؤالات محقَق ساخته تهیه شد، و پس از سنجش روایی و پایایی آن در شش بیمارستان استان اصفهان تکمیل شد . برای دستیابی به اهداف و پاسخ به سؤالات پژوهشی از توزیع فراوانی و درصد استفاده شد و کلیه تجزیه و تحلیل ها با استفاده از نرم افزار spss انجام گرفت . یافته ها : بیشترین میزان ثبت کامل؛ داده های هویَتی در پرونده ی بیماران اورژانسی (1/98درصد) مربوط به بیمارستان الزهرا(س) و کمترین آن (3/83 درصد) در بیمارستان آیت اله کاشانی بوده است (P< 001). داده های آماری در 8/70 درصد اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه جمع آوری و ثبت می شود .توزیع فراوانی نحوه ی ذخیره سازی و بازیابی داده های اورژانس در بیمارستان های مورد مطالعه نشان دادکه در 50 درصدموارد ذخیره و بازیابی داده ها به طور مناسب انجام می شود . در 8/64 درصد بیمارستان ها هیچ تحلیلی بر روی داده های اورژانس انجام نمی گیرد و آمار تنها به صورت خام استفاده شده و بر نتایج بازیابی شده تحلیلی صورت نگرفته است . در 6/66 درصد موارد نحوه ی واگذاری داده ها در اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه مناسب بود . نتیجه گیری : در اورژانس بیمارستان های مورد مطالعه مدیریَت بخش مدارک پزشکی مطلوب و کمترین درصد مطلوبیَت مربوط به جمع آوری داده ها ست .نتایج تحقیقی که در اورژانس بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده ، با برخی از نتایج این تحقیق متفاوت است، و میزان ثبت اطلاعات توسط کادر پذیرش در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از وضعیت بهتری نسبت به آنها برخوردار بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اورژانس، مدیریَت اطلاعات سلامت

عنوان انگلیسی Information management on emergency departments at Isfahan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: For emergency patients, the quality of the treatment based on evidences and information, are key factors in their lives or dead or even disabilities for the rest of their lives. Considering this point the importance of information for timely decision making, and introducing appropriate plan for patients, in intensive centers such as emergency centers -in which lives and death of patients is a matter the question- would be raise, how information management would be act in terms of answering complete and timely to information needed by medical personals in ER?. This research is aimed to identification of Information management on emergency departments at Esfahan University of Medical Sciences Methods: This is an observational study and its study community is the hospitals of Isfehan University of Medical Science. Tools for collecting data are check lists based on joint commission of standards of health care organizations, and researcher made questions, which after validity and reliability evaluation in six hospitals, have been completed. To achieve the goals and answer to research questions of SPSS software has been used. Results: Maximum of most complete identities recorded data in emergency patients records, were in AL Zahra hospital (98.1%), and minimum to Kashani hospital (83.3%) (P< 001). Statistical information have been recorded and collected in 70.8% of studied ERs. Frequency distribution for storage and retrieval of Emergency data showed that 50% of storage and retrieval of data have been done correctly. Result showed that in 64.8% of hospitals storage and retrieval of data have not been done at all, and the statistical information have been used as non-processed (raw) data. In 66.6% of cases the assignment of data was suitable. Conclusions: In studied hospitals' ERs information management in medical documents are desirable but least for appropriate for collecting data. A research results have been done in ER at Iran University hospitals showed different findings, comparing to this research and the data recording by reception personals in Isfehan University of Medical Sciences had better conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emergency, Health Information Management

نویسندگان مقاله ناهید توکلی | n tavakkoli


محمد حسین یارمحمدیان | mh yarmohammadian


سیما عجمی | s ajami


اکبر حسن زاده | a hassanzadeh



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-173&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات