این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۹، شماره ۲۳، صفحات ۵۹-۶۴

عنوان فارسی بررسی مقبولیَت و تاثیر اجرای نظام پیشنهادها در دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده فارسی مقاله مقدمه : نظام پیشنهادها یک نظام مدون برای به کارگیری ایده ها ی کارکنان و بهبود فعالیت های سازمانی است. نظام‌ ارایه ی‌ پیشنهادها‌ به‌ دلیل‌ برخی‌ خصوصیات‌ و مزیت های‌ ذاتی‌ آن‌، در حال‌ حاضر یکی‌ ازمناسب ترین‌،مطمئن‌ترین‌ و قابل‌ دسترس‌ترین‌ برنامه‌های‌ مشارکت‌جو در کشورمان‌ به ‌شمار می‌آید. با اجرای نظام مدیریَت مشارکتی انگیزه ی بهبود وتحول در همه افراد سازمان فراگیر می شود و عملکرد کارکنان و ادارات دولتی بهبود می یابد. این پژوهش با هدف ارزیابی مقبولیت نظام پیشنهادها و تاثیر اجرای یک ساله ی آن در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. روش برررسی: این پژوهش یک مطالعه ی مقطعی -توصیفی ، مداخله ای و کاربردی بود که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت .در این مطالعه ابتدا نظام پیشنهادها و اساسنامه اجرایی آن بر اساس مطالعه متون علمی و استفاده از تجربیات سازمانهای مختلف طراحی شد سپس این نظام به صورت پایلوت به مدت یکسال اجرا شد ، در خاتمه نتایج مداخله بر اساس جمع آوری و تحلیل تعداد پیشنهادهای رسیده و پذیرفته شده استخراج گردید سپس با با استفاده از ابزار پرسشنامه خود ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود نظر کلیه مدیران و کارشناسان درگیر دراین مداخله در مورد تاثیر اجرای نظام پیشنهادها ، جمع آوری و اطلاعات به دست آمد؛و با استفاده از نرم افزار SPSSو Access جمع بندی و تجزیه و تحلیل شد . یافته ها : نتایج حاصل از یک سال فعالیت این شورا ، نشان می دهد که سرانه ی پیشنهاد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز 45/0 و درصد پیشنهادهای پذیرفته شده 7/15درصد کل پیشنهادهای ارسالی و درصد پیشنهادهای اجرا شده 21 درصد پیشنهادهای مصوب است که نسبت به سازمان های مشابه استقبال ضعیفی را نشان می دهد . اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های نظر سنجی از مدیران و کارشناسان نشان می دهد که پیشنهادهای واصله به شورای پذیرش و بررسی پیشنهادهای دانشگاه می تواند باعث صرفه جویی در زمان انجام امور و همچنین صرفه جویی در منابع شود(p value 0/99).. همچنین اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه های نظر سنجی از مدیران و کارشناسان نشان می دهد که پیشنهادهای واصله در بهبود روش های انجام کار و همچنین بهبود روابط و مناسبات سازمانی و انسانی تاثیر گذارنبوده است(p value 0/99). نتیجه گیری : با توجه به نتایج به دست آمده از این |پژوهش و مقایسه با نتایج به دست آمده در سایر سازمان ها می توان نتیجه گیری کردکه گرچه اجرای نظام پیشنهادها در سازمان ها ضروری ست لیکن تغییر فرهنگ سازمانی و ایجاد محیط مناسب در سازمان قبل از اجرای آن نباید نادیده گرفته شود بهترین راه برای اجرای موفق این شیوه ی توسعه سازمانی و افزایش آگاهی مدیران و کارکنان در مورد مزایای این شیوه ی مدیریَتی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظام پیشنهادها ، مدیریَت مشارکتی، مقبولیت

عنوان انگلیسی A survey on acceptability and impact of conducting recommendation system for Tabriz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Recommendation system is a documented system for using the personnel ideas and improvement the organization activities. Nowadays this system due to some specifications and its inherent advantages is one of the most prorating, safest and accessible programs in Iran. By using the participatory administration system, the idea of improving incentives and revaluating would be arise among all the governmental organization's personnel and their performance would be improved. The aim of present research was achieving the possibility of evaluation of acceptability of recommendations system and impacts of its one year performances at Tabriz University of Medical Sciences. Methods: Present research was a descriptive-cross-sectional and applied study carried out in Tabriz University of Medical Sciences. In present research first, the recommendations system and its applied procedures have been designed. And then based on scientific lectures and other organizations experiences, have been performed as a pilot study for a one year period, at the end the intervening results have been selected based on the received collected and analyzed and approved suggestions concluded. Then personnel's' and managers' points of views and comments have been collected by a self-made questioners which its validation and reliability have been confirmed. Collected information analyzed and evaluated by SPSS and Access software. Results: Finding showed that, capital suggestion in Tabriz University of Medical Sciences was 0.45, and the percentage of approved suggestions was 15.7% of total received suggestions. The applied suggestion ratio to approved one were 21%, which showed a weaken acceptability comparing to other similar organizations. Collected data by management and personnel questioners showed that received suggestions to admission committee and university's suggestions evaluation could save in time and resources. (p=0.99). Also collected data by management and personnel questioners showed received suggestions have no effect on improving job procedures and organization and human resources relations.(p= 0.99). Conclusions: Due to the research findings and in comparing with other similar organizations, it would be concluded that even though it is necessary to apply the recommendations system, it is important to change the organization culture and prepared a suit environment. Best way to approach successful result is to upgrade
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی جنتی | a janati


امیرخسرو مدیرشهلا | a modir shahla


میرسجاد سیدموسوی | ms sead mosavy


محمدرضا سیاهی | mr syahi


رضاقلی وحیدی | r vahidi



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-170&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات