این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۳-۴۴

عنوان فارسی شناسایی مؤلفه‌های رهبری اخلاقی از دیدگاه اعضای هیأت علمی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین موضوعات در نظام آموزشی دانشگاه­های نسل چهارم رهبری اخلاقی می‌باشد؛ این پژوهش باهدف شناسایی مؤلفه­های رهبری اخلاقی از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه­های دولتی شهر تهران بود. جامعۀ آماری این پژوهش که شامل کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله‌ای 480 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شد. به­منظور بررسی روایی پرسشنامه نیز از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شد و به­منظور محاسبه پایایی آن نیز از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که نتایج بیانگر روا و پایا بودن پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل داده­ها با توجه به سؤال­های پژوهش از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه­ای استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفه­های رهبری اخلاقی در دانشگاه­های ایران عبارتند از فردی، سازمانی و رفتار اخلاقی که نیاز هست مسئولین نظام آموزشی برنامه‌ریزی ویژه‌ای به رهبری اخلاقی در ابعاد فردی، سازمانی و رفتار اخلاقی داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری اخلاقی، رفتار اخلاقی، رویکرد اخلاقی

عنوان انگلیسی Identifying the Ethical Leadership Components from Viewpoint of Faculty Members of Public Universities in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important issues in the educational system of fourth-generation universities is moral leadership; this study aimed to identify the components of ethical leadership from the perspective of faculty members in public universities in Tehran. The statistical population of this study, which included all members of the faculty of public universities in Tehran, was selected as a sample size using a multi-stage cluster random sampling method of 480 people. In order to evaluate the validity of the questionnaire, face validity, content, and structure were used and to calculate its reliability, Cronbach's alpha coefficient and combined reliability were used, which showed the validity and reliability of the researcher-made questionnaire. Exploratory factor analysis and a one-sample t-test were used to analyze the data according to the research questions. The results showed that the components of ethical leadership in Iranian universities are individual, organizational and ethical behavior that is needed. The officials of the educational system should have special planning with moral leadership in individual, organizational and moral behavior dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ethical leadership, ethical manners, ethical approach

نویسندگان مقاله علیرضا عالی پور | alireza alipour


ترانه عنایتی |



نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-212-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات