این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۸-۱۵۴
عنوان فارسی
شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر گرایش اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کارآفرینی دانشبنیان از دیدگاه متخصصان و بررسی وضعیت موجود از دیدگاه ذینفعان انجامشده است. رویکرد این پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) است. جامعه آماری این پژوهش در مرحله کیفی خبرگان دانشگاه صنعتی ارومیه بوده که دادههای مصاحبه در نفر نوزدهم به اشباع رسیده و در مرحله کمی شامل اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی ارومیه به تعداد 646 نفر بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای تعداد 298 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات درروش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق استفاده و درروش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. تجزیهوتحلیل دادهها در رویکرد کیفی از فن کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در رویکرد کمی از آزمونهای t و تحلیل عاملی با نرمافزارهای spss و Lisrel صورت گرفت. نتایج پژوهش در مرحله کیفی نشان داد که عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشبنیان، میتوانند در قالب 7 مقوله عوامل حمایتی، انگیزشی، شغلی، محیطی، آموزشی، ساختاری و زمینهای قرار بگیرند. یافتههای مرحله کمی نشان داد که در بین عوامل گرایش به کارآفرینی دانشبنیان بیشترین اثر توسط عوامل انگیزشی ایجاد گردیده و عوامل زمینهای و عوامل محیطی دارای وضعیت مطلوب، عوامل آموزشی و ساختاری دارای وضعیت متوسط و نهایتاً عوامل حمایتی، انگیزشی و شغلی دارای وضعیت نامطلوبی بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارآفرینی، دانشبنیان، تحصیلات تکمیلی، دانشگاه
عنوان انگلیسی
Identifying the factors affecting the tendency of graduate professors and students to knowledge-based entrepreneurship from the perspective of experts.
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to identify the factors influencing the faculty and graduate students' knowledge-based entrepreneurship from the point of view of experts and examine the status from the viewpoint of the stakeholders. This research has a quantitative and qualitative approach. In order to collect information in a qualitative method, a semi-structured interview has been used and a quantitative method has been used to determine the status of knowledge base entrepreneurship. The statistical population of this research was the experts of Urmia University of Technology (Qualitative Approach) for the number of 19 people, as well as the professors and graduate students of Urmia University of Technology (quantitative approach) to 646 people. Quantitatively, a stratified random sampling method was used based on the Morgan table, which was selected as an approximate sample of 291 individuals, and a targeted sampling was used to select elites. For analyzing data, open and axial coding techniques were used with SPSS and Lisrel software. The results showed that 7 categories can be accommodated. Main categories included supporting factors, motivational factors, occupational factors, environmental factors, educational factors, structural factors, and underlying factors. From experts' point of view, among the factors of the entrepreneurial tendency towards knowledge creation, the most effect was created by motivational factors, and the underlying factors and environmental factors, educational factors And structure mean condition and finally, supporting, motivational and occupational factors have bad status They were based on knowledge-based entrepreneurship
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
entrepreneurship, knowledge base, postgraduate, university
نویسندگان مقاله
پیمان یارمحمدزاده | peyman yarmohammadzadeh
Azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
روح الله مهدیون | rohollah mahdion
Azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
ثریا بیک زاده | sorayya beikzadeh
Azarbaijan shahid madani university
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1534-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات