این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۱۵۵-۱۸۳
عنوان فارسی
مقایسه دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیأتعلمی درباره وضعیت عدالت رویهای در سیستم گزینش دانشجو در ایران
چکیده فارسی مقاله
یکی از اهداف سیستم گزینش دانشجو، تحقق عدالت هست. در همین راستا، این پژوهش باهدف بررسی عدالت رویهای در سیستم گزینش دانشجو برای مقطع کارشناسی صورت گرفت. برای رسیدن به این هدف از روش پژوهش ترکیبی بهره برده شد. بدین شکل که ابتدا مصاحبههایی با خبرگان انجام گرفت و نهایتاً با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند و شاخصهایی از عدالت رویهای برای بررسی سیستم گزینش دانشجو به دست آمد. سپس پرسشنامهای تهیه و در اختیار دانشجویان و اعضای هیئتعلمی قرار داده شد تا در رابطه با میزان تحقق شاخصهای مذکور در سیستم گزینش دانشجو، دیدگاههای آنان سنجیده شود. دادههای بهدستآمده با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تحلیل شدند و یافتههایی به دست آمد. این یافتهها نشان میدهند که از دیدگاه هر دو گروه دانشجویان و اعضای هیئتعلمی، سیستم گزینش دانشجو از جهت عدالت رویهای در وضعیت مناسبی قرار ندارد. همچنین طبق این یافتهها میتوان گفت که اختلاف معنیداری میان دیدگاههای دانشجویان و اعضای هیئتعلمی در رابطه با میزان تحقق عدالت رویهای در سیستم گزینش دانشجو وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عدالت رویهای، سیستم گزینش دانشجو، دانشجویان، اعضای هیئتعلمی.
عنوان انگلیسی
Comparing the views of students and faculty members on the position of procedural justice in the student selection system in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
One of the aims of the student selection system is to achieve justice. In this regard, the study was conducted to investigate the procedural justice in the student selection system for bachelor's degrees. To achieve this aim, the mixed method was used. First, data were collected through interviews with experts and analyzed by thematic analysis method, and thus, indexes for procedural justice were obtained to examine the student selection system. Then, the views of students and faculty members regarding the level of fulfillment of the mentioned indexes in the student selection system were collected through a questionnaire and were analyzed with descriptive statistics and inferential statistics and findings were obtained. These findings indicate that both groups of students and faculty members believe the student selection system is not in a good position in terms of procedural justice. Also, according to these findings, there is a significant difference between the views of students and faculty members regarding the level of fulfillment of procedural justice in the student selection system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
procedural justice, student selection system, students, faculty members
نویسندگان مقاله
امین قنبری | amin ghanbari
university of tehran
دانشگاه تهران
طیبه عباسی | tayebeh abbasi
university of tehran
دانشگاه تهران
مجتبی امیری | mojtaba amiri
university of tehran
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1777-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات