این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۴۷-۸۱
عنوان فارسی
ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی، با رویکرد کیفی، استفاده از مرور نظاممند مطالعات پیشین و روش فراترکیب[1] هفت مرحلهای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. بدین منظور ابتدا با هدف تعیین جهتگیری مطالعه، سؤال پژوهش تعیین و سپس به منظور گردآوری اطلاعات برای پاسخ به سؤال پژوهش، با بررسی مطالعات علمی عرصه دانشجویی، تعداد 65 مقالهی مرتبط شناسایی شد و از این تعداد، 39 مقاله علمی[2] منطبق با معیارهای ارزیابی کیفیت[3]، به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. دستاورد مرور نظاممند و فراترکیب یافتههای کیفی منابع کلیدی منتخب، احصاء تعداد 77 کد مفهومی طبقهبندی شده در چارچوب 14 مؤلفهی کیفیت پایین سبک زندگی دانشجویی؛ ناکارآمدی سبک تفکر و یادگیری؛ ضعف مهارتهای پژوهشی و ارزشآفرینی؛ ضعف جامعهپذیری دانشگاهی؛ ضهعف مهارتهای اقتصادی ویژگیهای شخصیتی بازدارنده؛ کارآمدی پایین عملکرد گروههای آموزشی؛ کارآمدی پایین عملکرد اعضای هیئت علمی؛ فقدان کیفیت رویکردهای ارزیابی و پایش عملکرد؛ ضعف و محدودیت حکمرانی و راهبری امور؛ چالش جامعهپذیری حرفهای؛ کمیابی و فقدان کفایت منابع علمی–رفاهی؛ نفوذ و گسترش جهتگیریهای غیرعلمی؛ فقدان و یا حضور محدود گروههای حامی، به ترتیب ذیل 3 مقوله اصلی موانع علی توسعه دانشجویی؛ موانع زمینهای توسعه دانشجویی؛ و موانع مداخلهای توسعه دانشجویی، تأیید شده توسط خبرگان عرصه توسعه دانشجویی با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی است. در نهایت، ضمن بحث و نتیجهگیری و تبیین دستاوردهای پژوهش با استناد به مبانی نظری مرتبط، پیشنهاداتی در راستای بهبود اقدامات توسعه دانشجویی ارائه گردید. [1]. Meta- Synthesis [2]. در پژوهش حاضر با هدف پوشش مناسب و مطلوبی از دستاوردهای پژوهشهای معتبر؛ و با هدف جبران کمیابی منابع و مطالعات علمی معتبر در خصوص مسائل و چالشهای توسعه دانشجویی، افزون بر دستاوردهای تحقیقات کیفی به عنوان محور اصلی رویکرد کیفی در روش فراترکیب، از نتیجه تفسیر و تحلیلهای کیفی دستاوردهای مطالعات و پژوهشهای کمی نیز استفاده شده است. [3]. شاخص معیار ارزیابی کیفیت و اعتبار منابع منتخب کلیدی، در بخش روششناسی پژوهش توضیح داده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش عالی، توسعه دانشجویی، فراترکیب، الگوی چندسطحی، موانع علی، موانع زمینه ای، موانع مداخله ای
عنوان انگلیسی
Presenting a Model for Student Development Issues
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: This study aimed to provide a multilevel model of student development issues with a qualitative approach, using a systematic review of previous studies and the seven-step meta-combination method of Sandlowski and Barso (2007). For this purpose, to determine the direction of the study, the research question was selected, and then to collect information to answer the research question, by reviewing scientific studies in the field of student, 115 related articles were identified, of which 58 articles a science in accordance with the quality evaluation criteria was selected as a research sample and analyzed. Achieve systematic and meta-review of qualitative findings of selected key resources, enumerate 62 concept codes classified within 15 sub-categories of low quality student lifestyle; Inefficiency of thinking and learning style; Weak research and value creation skills; Weak academic sociability; Deterrent personality traits; Low performance of departments; Low faculty performance; Lack of quality of performance appraisal and monitoring approaches; Inefficiency of financial mechanisms; Weaknesses and limitations in governing and managing affairs; The challenge of professional socialization; Scarcity and inadequacy of scientific-welfare resources; Influence and spread of unscientific orientations; Absence or limited presence of support groups, respectively, in the following 3 main categories of issues; Causes of student development are contextual issues of student development and issues of student development interventions approved by experts in the field of student development using the Kappa agreement coefficient index at three levels: individual, organizational and extra-organizational. Finally, while discussing and concluding and explaining the research achievements based on the relevant theoretical foundations, suggestions were made to improve student development measures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Financing Higher Education, public Financing, Policy Issues, Functional Issues, Functional Issues, Meta-Synthesis
نویسندگان مقاله
شهربانو خشکاب | shahrbanoo khoshkab
Tehran University
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1029-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات