این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۴۷-۸۱

عنوان فارسی ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی، با رویکرد کیفی، استفاده از مرور نظام­مند مطالعات پیشین و روش فراترکیب[1] هفت مرحله­ای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. بدین منظور ابتدا با هدف تعیین جهت­گیری مطالعه، سؤال پژوهش تعیین و سپس به منظور گردآوری اطلاعات برای پاسخ به سؤال پژوهش، با بررسی مطالعات علمی عرصه دانشجویی، تعداد 65 مقاله­ی مرتبط شناسایی شد و از این تعداد، 39 مقاله علمی[2] منطبق با معیارهای ارزیابی کیفیت[3]، به عنوان نمونه­ی پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. دستاورد مرور نظام­مند و فراترکیب یافته­های کیفی منابع کلیدی منتخب، احصاء تعداد 77 کد مفهومی طبقه­بندی شده در چارچوب 14 مؤلفه­ی کیفیت پایین سبک زندگی دانشجویی؛ ناکارآمدی سبک تفکر و یادگیری؛ ضعف مهارت­های پژوهشی و ارزش­آفرینی؛ ضعف جامعه­پذیری دانشگاهی؛ ضهعف مهارت­های اقتصادی ویژگی­های شخصیتی بازدارنده؛ کارآمدی پایین عملکرد گروه­های آموزشی؛ کارآمدی پایین عملکرد اعضای هیئت علمی؛ فقدان کیفیت رویکردهای ارزیابی و پایش عملکرد؛ ضعف و محدودیت حکمرانی و راهبری امور؛ چالش­ جامعه­پذیری حرفه­ای؛ کمیابی و فقدان کفایت منابع علمی–رفاهی؛ نفوذ و گسترش جهت­گیری­های غیرعلمی؛ فقدان و یا حضور محدود گروه­های حامی، به ترتیب ذیل 3 مقوله اصلی موانع علی توسعه دانشجویی؛ موانع زمینه­ای توسعه دانشجویی؛ و موانع مداخله­ای توسعه دانشجویی، تأیید شده توسط خبرگان عرصه توسعه دانشجویی با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی است. در نهایت، ضمن بحث و نتیجه­گیری و تبیین دستاوردهای پژوهش با استناد به مبانی نظری مرتبط، پیشنهاداتی در راستای بهبود اقدامات توسعه دانشجویی ارائه گردید.   [1]. Meta- Synthesis [2]. در پژوهش حاضر با هدف پوشش مناسب و مطلوبی از دستاوردهای پژوهش­های معتبر؛ و با هدف جبران کمیابی منابع و مطالعات علمی معتبر در خصوص مسائل و چالش­های توسعه دانشجویی، افزون بر دستاوردهای تحقیقات کیفی به عنوان محور اصلی رویکرد کیفی در روش فراترکیب، از نتیجه تفسیر و تحلیل­های کیفی دستاوردهای مطالعات و پژوهش­های کمی نیز استفاده شده است. [3]. شاخص معیار ارزیابی کیفیت و اعتبار منابع منتخب کلیدی، در بخش روش­شناسی پژوهش توضیح داده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، توسعه دانشجویی، فراترکیب، الگوی چندسطحی، موانع علی، موانع زمینه ای، موانع مداخله ای

عنوان انگلیسی Presenting a Model for Student Development Issues
چکیده انگلیسی مقاله Abstract: This study aimed to provide a multilevel model of student development issues with a qualitative approach, using a systematic review of previous studies and the seven-step meta-combination method of Sandlowski and Barso (2007). For this purpose, to determine the direction of the study, the research question was selected, and then to collect information to answer the research question, by reviewing scientific studies in the field of student, 115 related articles were identified, of which 58 articles a science in accordance with the quality evaluation criteria was selected as a research sample and analyzed. Achieve systematic and meta-review of qualitative findings of selected key resources, enumerate 62 concept codes classified within 15 sub-categories of low quality student lifestyle; Inefficiency of thinking and learning style; Weak research and value creation skills; Weak academic sociability; Deterrent personality traits; Low performance of departments; Low faculty performance; Lack of quality of performance appraisal and monitoring approaches; Inefficiency of financial mechanisms; Weaknesses and limitations in governing and managing affairs; The challenge of professional socialization; Scarcity and inadequacy of scientific-welfare resources; Influence and spread of unscientific orientations; Absence or limited presence of support groups, respectively, in the following 3 main categories of issues; Causes of student development are contextual issues of student development and issues of student development interventions approved by experts in the field of student development using the Kappa agreement coefficient index at three levels: individual, organizational and extra-organizational. Finally, while discussing and concluding and explaining the research achievements based on the relevant theoretical foundations, suggestions were made to improve student development measures.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Financing Higher Education, public Financing, Policy Issues, Functional Issues, Functional Issues, Meta-Synthesis

نویسندگان مقاله شهربانو خشکاب | shahrbanoo khoshkab
Tehran University
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1029-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات