این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۴۴
عنوان فارسی
اندازهگیری تغییرات بهرهوری واحدهای دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش تغییرات بهرهوری دانشگاههای صنعتی و جامع با استفاده از شاخص مالمکوئیست مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها در دوره زمانی 93-1392 و 94-1393 اندازهگیری شده است. متغیرهای ورودی شامل تعداد اعضای هیئتعلمی، تعداد دانشجویان ثبتنامی جدیدالورود، تعداد کارکنان و مخارج کل؛ متغیرهای خروجی نیز شامل تعداد دانشجویان جاری، تعداد دانشآموختگان، درآمد اختصاصی و تعداد مقالات همایشی میشود. همچنین سه الگوی آموزش، پژوهش و کل (آموزش و پژوهش) در این پژوهش تخمین زده شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار Excel سازماندهی و بهوسیله نرمافزار DEAP2 مورد تحلیل قرارگرفتهاند. میانگین (هندسی) تغییرات بهرهوری کل در دانشگاههای صنعتی و جامع در الگوی آموزش، نشان داد، در دوره موردبررسی، بهرهوری آموزشی دانشگاههای صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه نکرده است. عدم رشد بهرهوری آموزشی در دانشگاههای صنعتی بیشتر ناشی از تغییرات کارایی فنی و در دانشگاههای جامع نیز بیشتر ناشی از تغییرات فناوری بوده است. میانگین (هندسی) تغییرات بهرهوری کل در دانشگاههای صنعتی و جامع در الگوی پژوهش، نشان داد، در دوره موردبررسی، بهرهوری پژوهشی دانشگاههای صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه کرده است. رشد بهرهوری پژوهشی دانشگاههای صنعتی و جامع همانند اکثر مطالعات تجربی ناشی از پیشرفتهای فناوری بوده است. میانگین تغییرات بهرهوری کل در دانشگاههای صنعتی و جامع در الگوی آموزش و پژوهش (الگوی کل)، نشان میدهد در دوره موردبررسی، بهرهوری (آموزشی و پژوهشی) دانشگاههای صنعتی و جامع رشد محسوسی را تجربه نکرده است و این عدم رشد در دانشگاههای صنعتی ناشی از کارایی فنی و در دانشگاههای جامع نیز ناشی از تغییرات فناوری بوده است. در هر سه الگو (آموزش، پژوهش و کل) میزان تغییرات فناوری در دانشگاههای صنعتی نسبت به دانشگاههای جامع از وضعیت بهتری برخوردار است؛ که این امر نشان میدهد دانشگاههای صنعتی نسبت به دانشگاههای جامع از فناوری و قابلیتهای آن در امر پژوهش بهتر استفاده میکنند. در بین دانشگاههای صنعتی به ترتیب در الگوی آموزش، پژوهش و کل، دانشگاههای صنعتی بیرجند، صنعتی کرمانشاه و صنعتی شیراز، بهترین عملکرد را داشتهاند و دانشگاه مهندسی فناوریهای نوین قوچان نیز در هر سه الگو، بدترین عملکرد را ثبت کرده است. در بین دانشگاههای جامع نیز به ترتیب در الگوی آموزش، پژوهش و کل، دانشگاههای اهواز، محقق اردبیلی و شهید بهشتی، بهترین عملکرد و دانشگاه گلستان در الگوی آموزش و دانشگاه رازی در دو الگوی دیگر (پژوهش و کل) بدترین عملکرد را داشتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغییرات بهره وری، شاخص مالم کوئیست، دانشگاه های صنعتی، دانشگاه های جامع
عنوان انگلیسی
Measuring Productivity Changes in Academic Units
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the productivity changes of industrial and comprehensive universities have been measured using the Malmquist Index based on data envelopment analysis in the period of 2013-2014 and 2014- 2015. The input variables include the number of faculty members, the number of newly enrolled students, the number of staff, and total expenses; the output variables also include the number of current students, the number of graduates, the specific income, and the number of conference papers. Also, three education models, research and general (education and research) are presented in this research. The data are organized using Excel software and analyzed by DEAP2 software. The results showed that the educational productivity and total industrial and comprehensive universities did not change positively during the study period. Only the research productivity of both types of universities (industrial and comprehensive) experienced significant growth. Also, the growth of research productivity has been due to technological advances.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Productivity changes, Malmquist Index, Industrial universities, comprehensive universities
نویسندگان مقاله
محمدرضا کرمی | mohammadreza karami
university of tehran
دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-587-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات