این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۷۰

عنوان فارسی کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی: سنجش شاخصها
چکیده فارسی مقاله هدف: این‌‌ پژوهش‌‌ با هدف طراحی مدل‌ کارآفرینی‌ دانشگاهی‌ ‌بین‌المللی به انجام رسیده است. روش: این تحقیق از نوع کاربردی و باکمک روش کمی و با استفاده از روش‌‌ پیمایشی و همبستگی‌‌ انجام‌‌ گرفته‌‌ است. اطلاعات‌‌ لازم‌‌ با‌‌ استفاده‌‌ از‌‌ پرسشنامه‌‌ از‌‌ تعداد‌‌ 384 نمونه‌‌ آماری‌‌ از جامعه خبرگان نظری و تجربی حوزه‌ی کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی بین المللی گردآوری‌‌ شده‌‌ است.‌‌ ابزار‌‌ سنجش‌‌ از‌‌ طریق خبرگان و دیدگاه آنان اقتباس‌‌ شده و مورد استفاده‌‌ قرار‌‌ گرفته‌‌ است.‌‌ جهت‌‌ تجزیه‌‌ و‌‌ تحلیل‌‌ شواهد‌‌ از‌‌ تحلیل های چند متغیری از جمله تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم و مقایسه میانگین یک گروهی استفاده‌‌ شده‌‌ است.‌‌ شاخص‌های‌‌ مختلف‌‌ از‌‌ اعتبار‌‌ و‌‌ روایی‌‌ مولفه های شناسایی شده در پژوهش‌‌ پشتیبانی‌‌ و‌‌ شاخص‌های‌‌ برازندگی‌‌ از‌‌ توانمندی‌‌ بخش‌‌ اندازه‌‌گیری‌‌ و‌‌ بخش‌‌ ساختاری‌‌ مدل‌‌ حمایت‌‌ کرده‌‌ است.‌‌ در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری مکس کیو دی ا، اس. پی. اس. اس و ایموس[1]استفاده‌شده و براساس قاعده نرم‌افزارهای آماری در مورد نتایج تصمیم‌گیری و تحلیل شده است. یافته ها: این بخش از پژوهش با شاخص‌های توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شده است. براساس‌‌ نتایج تحلیل اکتشافی تعداد 15 مولفه شناسایی و با تحلیل عاملی تاییدی پشتیبانی شده است و براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم مولفه ها و ابعاد کارآفرینی دانشگاهی بین المللی مشخص گردیده است. نتیجه گیری: مولفه های ‌فرهنگ‌‌‌ کار‌آفرینی‌‌‌ و‌‌‌ نوآوری، نهادها‌‌‌ و‌‌‌ شبکه‌های‌‌‌ علمی و ‌قابلیت‌‌‌ شبکه‌‌‌سازی‌ و‌‌‌ ارتباطی تشکیل دهنده بعد رفتاری، مولفه های ‌شایستگی‌های‌‌‌ کارآفرینانه، ‌وجهه‌‌‌ و‌‌‌ جایگاه‌‌‌ دانشگاه، ‌فرایند یاددهی‌‌‌ و‌‌‌ یادگیری و ‌قابلیت‌های‌‌‌ ساختاری تشکیل دهنده بعد توسعه‌ای، مولفه های ‌سرعت‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌ شدن، ‌رهبری‌‌‌ کارآفرینانه، ‌فرایند‌‌‌ تجاری‌سازی‌‌‌ بین‌المللی تشکیل دهنده بعد فرایندی و مولفه های ‌قوانین‌‌‌ و‌‌‌ مقررات، ساختار‌‌‌ حمایتی، ‌نظام‌‌‌ پژوهشی، جهت‌‌‌‌‌‌‌گیری‌ استراتژیک‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌ و‌‌‌ چشم‌انداز‌‌‌ کارآفرینانه و ‌نظام‌‌‌ آموزشی تشکیل دهنده بعد ساختاری مدل کارآفرینی‌ دانشگاهی‌ ‌بین‌المللی هستند و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب کارآفرینی دانشگاهی بین المللی ارائه شده است.   [1] . AMOS & SPSS
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، کارآفرینی ‌بین‌المللی، کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی

عنوان انگلیسی International Academic Entrepreneurship: Measuring Indicators
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study was conducted to measure international academic entrepreneurship indicators. Method: This research is of applied type and with the help of quantitative method and using survey and correlation method. The data was collected using a questionnaire from 384 statistical samples from the community of theoretical and experimental experts in the field of academic entrepreneurship and international entrepreneurship. Measurement tools have been adapted and used by experts and their views. Multivariate analyzes such as exploratory factor analysis, first-order and second-order confirmatory factor analysis and one-group mean comparison were used to analyze the evidence. Various indicators of the validity and reliability of the components identified in the research support and fitness indicators have supported the capability of the measurement part and the structural part of the model. In data analysis was used by SPSS and Amos. Results: This part of the study has been analyzed with descriptive and inferential indicators. Based on the results of exploratory analysis, 15 factors have been identified and supported by confirmatory factor analysis. Based on the second-order factor analysis, the components and dimensions of international academic entrepreneurship have been identified. Conclusion: The components of "culture of entrepreneurship" and "innovation", institutions and networks, scientific and networking and communication capabilities that constitute the behavioral dimension, components of "entrepreneurial competencies", "development", "development", "development" and "building" Entrepreneurial leadership, international commercialization process, constitute the process dimension and components of laws and regulations, support structure, research system, ultimate international strategic orientation, and constructive, visionary, and motivational education. Extracted, a suitable model of international academic entrepreneurship is presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Entrepreneurship, International Entrepreneurship, International Academic Entrepreneurship

نویسندگان مقاله فهیمه جباری | Fahimeh Jabbari
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

محمد عزیزی | Mohammad Azizi
دانشگاه تهران

محمد جواد صالحی | javad Salehi
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

بهرام نوازنی | Bahram Navazeni
دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-387-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات