این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۳-۶۱

عنوان فارسی مطالعۀ کیفی تجارب اعضای هیئت‌علمی از مفهوم «گرانباری نقش»
چکیده فارسی مقاله باهدف بازنمایی تجارب اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها از ایفای هم‌زمان نقش‌های چندگانه شغلی و خانوادگی پژوهشی با رویکرد تفسیری و با روش نظریۀ داده‌ بنیاد انجام شد. میدان تحقیق، دانشگاه کردستان و مشارکت‌کنندگان بالقوه همۀ اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت بودند که جهت انتخاب نمونه از شیوۀ نمونه‌گیری هدفمند با روش بیشینۀ تنوع استفاده گردید که نهایتاٌ پس از دست‌یابی به اشباع نظری به 18 نفر رسید. ابزار گرد‌آوری داده‌ها یک پروتکل مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند با 10 سؤال بود. برای افزایش پایایی از روش بازبینی توسط مشارکت‌کنندگان و مرور توسط اعضای هیئت‌علمی غیر شرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به شیوۀ کدگذاری نظری سه مرحله‌ای و با استفاده از نرم‌افزار MAXqda انجام گرفت. مؤلفه‌های مرتبط با گرانباری نقش­ در پنج دسته عوامل زمینه‌‌ای، فرایندی، علی، راهبردی و پیامدی احصا شدند. یافته‌ها حاکی از آن بود که اعضای هیئت‌علمی زن و مرد به گونه‌های متفاوتی پدیدۀ گرانباری نقش را تجربه کرده بودند. شیوۀ نگرش و تفکر اعضای هیئت‌علمی که مسئولیت مراقبت از بچه‌ها و یا والدین سالمندشان را بر عهده داشتند بر میزان سازگاری آنان با گرانباری نقش تأثیر داشت. تجربۀ آن دسته از اعضای هیئت‌علمی که در مدیریت‌های اجرایی دانشگاهی نیز ایفای نقش می‌کردند با تجربۀ اعضای هیئت‌علمی که در کارهای اجرایی درگیر نبودند از گرانباری نقش متفاوت بود. به نظر مدیران دانشگاهی، مقابله و سازگاری با گرانباری نقش، امری ممکن و لازم است. با تغییر دیدگاه اعضای هیئت‌علمی نسبت به دانشگاه، داشتن برنامۀ ‌‌کاری منظم و اولویت‌دهی به کارها می‌توان میزان فشار کاری و ذهنی بر اعضای هیئت‌علمی را کاهش داد. مصاحبه‌شوندگان بر این باور بودند تغییر قوانین دانشگاهی و داشتن انتظارات متناسب با میزان دریافتی آن‌ها از راه‌حل‌های مفید دیگر برای کاهش گرانباری نقش اعضای هیئت‌علمی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هیئت‌علمی، گرانباری نقش، نظریۀ داده بنیاد، توازن بین کار و زندگی، فشار کاری

عنوان انگلیسی A Qualitative Study of Faculty Members' Experiences of the Concept of "Role Overload"
چکیده انگلیسی مقاله The present research aims to represent faculty members' experiences of their simultaneous performance of multiple family and university roles. An interpretive approach with the grounded theory method was applied. The University of Kurdistan was the research field, and potential participants were all full-time faculty members. A targeted sampling method with the maximum diversity was used. Eighteen faculty members were selected after achieving theoretical saturation. The data collection instrument was a semi-structured interview questionnaire with ten questions. To increase reliability, the review method was used by participants and non-participating faculty members. Data were analyzed using three-step theoretical coding using MAXqda software. Factors related to role overload were investigated in five categories: contextual, process, causal, strategies, and consequences. The findings indicated that male and female faculty members experienced the phenomenon of role overload in different ways. The attitudes of faculty members responsible for caring for their children or elderly parents impacted their adaptability to role overload. The role overload experience of those faculty members who also played a role in academic executive management was different from the experience of faculty members who were not involved in executive activities. According to university administrators, it is possible and necessary to adapt to the role overload. By changing faculty members' attitudes towards university, having a regular work program, and prioritizing tasks, the amount of work and mental pressure on faculty members can be reduced. The interviewees believed that changing academic rules and having expectations according to their salary are other useful solutions to reduce faculty members' role overload.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Faculty members, role overload, Grounded theory, work-life balance, work pressure

نویسندگان مقاله ناصر شیربگی | Naser Shirbagi
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان

قادر کهنه پوشی | Ghader Kohneposhi
University of Kurdistan
دانشگاه کردستان


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-503-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات