این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۶۳-۸۴
عنوان فارسی
گویاوری کلاس های یک دانشگاه در دیوان نشانه شناسی: دلالت های مدیریتی
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله در چارچوب مطالعات نفسیری، نشانهشناسی کلاسهای درس یک دانشگاه برای ایجاد آگاهی انتقادی درباره معانی و نحوه عمل کردن نشانههای موجود در متن آلایههای فیزیکی آن به پیوست آموزههای مدیریتی منبعث از آن بود. برای تحقق این هدف، پس از گرفتن عکس از عناصر ساختاری کلاسهای درس دانشگاه مورد مطالعه، تعداد 7 عکس به عنوان نمونه برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. معیار غربالگری عکسها، ضابطه قابلیت یادگیری بیشتر از متون دیداری بود. در ادامه، دادهها با استفاده از روشهای نشانهشناسی سوسور و بارت مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافتههای پژوهش ما را به کشف 5 اسطوره دلالت نمودند: اسطوره استاد-شاگردی (لزوم تبعیت محض شاگرد از استاد در مقام آموزش و تکیه بر آراء و اندیشه های مطرحشده توسط او در عوض مواجهه منتقدانه و یا شالودهشکنانه با آن اندیشه ها یا همآموزی)، اسطوره نظم-نسق (القای معنایی مستحسن به رعایت نظم در سازمان برای سامانمندی امور)، اسطوره مهتری-کهتری/ ارباب-رعیتی (ایجاد ناگزیر نظام طبقاتی در سازمان)، اسطوره دارندگی-برازندگی (عدم اهتمام بایسته نسبت به کاربست و نگهداشت اموال و امکانات عمومی سازمان) و اسطوره پت-مت (عدم همهجانبهنگری در برنامهریزی و بسیج منابع و امکانات سازمان).
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، آلایه، آلایههای فیزیکی، نشانه شناسی، گویاوری، دانشگاه.
عنوان انگلیسی
Interrogation of a University Classrooms in the Court of Semantics: Managerial Implications
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article, within the framework of an interpretive study, was to study the semantics of a university's classrooms to create a critical awareness of the meanings of the symptoms and their functions at the context of physical artifacts, besides their managerial implications. To accomplish this goal, after taking pictures of the structural elements of the studied classrooms of the university, 8 photographs were selected as samples for analysis. The screening criterion for pictures was the ability to learning more from visual texts. Subsequently, the data were analyzed using Saussure and Barth's semantic methods. The findings of our research imply the discovery of six myths: the myth of the teacher-student (the necessity of the student's strict adherence to the teacher as teaching and relying on the ideas put forward by him instead of a critical or deconstructive confrontation with those ideas, or co-learning), the myth of order (instilling good sense of order in the organization to organize things), the myth of larger-smaller or master-slave (inevitable creation of class system in the organization),the myth of ownership-merit (inadequate attention to the use and maintenance of the organization's public property and facilities), the myth of Pat-Mat (lack of comprehensive insight into the planning and mobilization of resources and facilities of the organization).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Culture, Artifacts, Physical Artifacts, Semantics, Interrogation, University
نویسندگان مقاله
معصومه دهقانی | Masoumeh Dehqani
Vali-e-Asr University
دانشگاه ولی عصر (عج)
مصطفی هادوی نژاد | Mostafa Hadavinejad
Vali-e-Asr University
دانشگاه ولی عصر (عج)
روح الله روزبه | Roohollah Roozbeh
Vali-e-Asr University
دانشگاه ولی عصر (عج)
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1525-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات