این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۸۵-۱۱۲
عنوان فارسی
طراحی و اعتبارسنجی الگوی تجاری سازی دانش برای دانشگاه های صنعتی کشور
چکیده فارسی مقاله
از مأموریتهای مهم دانشگاه علاوه بر حوزه آموزشی و تحقیقاتی، مشارکت مستمر و پایدار در فرآیند نوآوری و توسعه فناوری و پاسخگویی به تغییر و تحولات و نیازهای جامعه و صنعت است. هدف پژوهش طراحی الگوی تجاریسازی دانش بهصورت جامع و عملیاتی برای دانشگاههای صنعتی کشور و شناسایی مؤلفههای آن میباشد. رویکرد این پژوهش ترکیبی و از نوع آمیخته-اکتشافی با استفاده از روشهای کیفی و کمّی است. در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک[1]، الگویی برای تجاریسازی دانش در دانشگاههای صنعتی کشور طراحی شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان، اساتید، مدیران و دانشجویان دوره دکتری دانشگاههای صنعتی کشور و مدیران حوزه صنعت و شرکتهای دانشبنیان میباشد. بر اساس نمونهگیری هدفمند تعداد 17 نفر بهمنظور انجام مصاحبه بهصورت نیمه ساختارمند انتخاب شدند. اعتبار و روایی دادههای گردآوری شده از مصاحبهها از روشهای بازبینی مشارکتکنندگان، مرور خبرگان و توافق درون موضوعی بهدستآمده است. بر اساس روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک دادهها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری تحلیلشده و 738 عبارت مفهومی در قالب 70 طبقه اصلی و درنهایت 16 مقوله سازماندهی و بهصورت الگوی پاردایمی با شش مقوله کلی (علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها، پدیده اصلی و پیامدها) ارائه شدند. سپس در مرحله کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی بر اساس الگوی پارادایمی و فهم و تجربه محقق ارائه شد. در بخش کمّی بهمنظور اعتباریابی الگوی ارائهشده از مدل معادلات ساختاری[2] استفاده شد. با توجه به اینکه مقدار آماره t برای تمامی روابط بین مقولهها بزرگتر از مقدار 96/1 بوده و همچنین ضریب مسیر تمامی مقولهها در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 به دست آمده است بنابراین تمامی مؤلفهها، روابط بین مقولههای کلی و درنهایت الگوی پیشنهادی تائید گردید. [1] Systematic Grounded Theory [2] Structural Equation Modeling
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجاریسازی دانش، دانشگاههای صنعتی، نوآوری و توسعه فناوری
عنوان انگلیسی
Designing and Validating Knowledge Commercialization Model for the Country's Industrial Universities
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most essential missions of universities in educational and research areas is continuous and sustained participation in technological innovation and development. Indeed, universities' future success will depend on their ability to respond to changing society's needs by commercializing science and technology. The purpose of this research is to design a comprehensive and operationalized indigenous knowledge commercialization model for the country's industrial universities, a qualitative research approach based on a systematic grounded data theory approach. This research's statistical population consists of experts, professors, managers, and PhD students of industrial universities and managers of industry and knowledge-based companies. Based on purposive sampling, 17 people were selected for semi-structured interviews. The validity and reliability of the data collected from the interviews were obtained through participant review methods, expert review, and in-house agreement. Based on systematic grounded data theory and data were analyzed in two stages of open and axial coding, and 643 conceptual statements were organized in 70 main categories and 16 categories and paradigmatic pattern with six general categories (casual, contextual, mediating, strategies), core phenomena and consequences. Then, at the selective coding stage, the conceptual model was presented based on the paradigm model and the researcher's understanding and experience. In the quantitative part, structural equation modeling was used to validate the proposed model. Since the t-statistic value for all the relationships between the categories is greater than 1.96 and the path coefficient of all the categories is greater than 0.3 in the standard state. Therefore, all the components, the relationships between the general categories, and the proposed model were finally confirmed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
knowledge commercialization, industrial universities, innovation and technology development
نویسندگان مقاله
ایمان عابدینی | Iman Abedini
Iran Banking Institute
موسسه عالی آموزش بانکداری ایران
عصمت مسعودی ندوشن | Esmat Masoudi Nadoushan
Islamic Azad University, South Tehran Branch.
دانشگاه آزاد-تهران جنوب
حسنعلی آقاجانی | Hasanali Aghajani
University of Mazandaran
دانشگاه مازندران
زینب گلزاری | Zeinab Golzari
Islamic Azad University, South Tehran Branch.
دانشگاه آزاد-تهران جنوب
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1541-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات