این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۳۸

عنوان فارسی مطالعه مسئولیت اجتماعی گروه‌های آموزشی (نمونه موردی: گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله هدف از مقاله پیش‌رو، تحلیل وضعیت مسئولیت اجتماعی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران می‌باشد؛ بنابراین پس از واکاوی ادبیات پژوهش پنج مؤلفه مسئولیت اجتماعی؛ اخلاقی، قانونی، زیست‌محیطی، مشارکت اجتماعی و اقتصادی که فراوانی بیشتری داشتند به‌عنوان مؤلفه‌های مسئولیت اجتماعی گزینش شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و به‌کارگیری مصاحبه نیمه ساختاریافته 22 مصاحبه با اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان در مقطع دکتری و ارشد انجام شد. تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها در تحلیل پنج مؤلفه اصلی مسئولیت اجتماعی نشان می‌داد در مؤلفه اخلاقی در سه زیر مؤلفه اخلاق آموزشی با 57 درصد رضایت، اخلاق پژوهش با 58 درصد رضایت، اخلاق ارتباطی و تعاملی با 60 درصد نارضایتی، در مؤلفه قانونی با 72 درصد رضایت، در مؤلفه زیست‌محیطی 95 درصد نارضایتی و در مؤلفه‌های اقتصادی و مشارکت اجتماعی 100 درصد نارضایتی وجود داشت. در پایان بر اساس یافته‌های بدست آمده پیشنهادات سیاستی برای نظام آموزش عالی ارائه شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت اجتماعی، گروه آموزشی، دانشگاه، آموزش عالی

عنوان انگلیسی Study of Social Responsibility of Educational Groups (Case study: Department of Management and Educational Planning, the University of Tehran(
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present article is to analyze the Department of Management and Educational Planning's social responsibility status, in the University of Tehran. Therefore, after reviewing the research literature, five components of social responsibility; Ethical, legal, environmental, social and economic participation, which were more frequent, were selected as components of social responsibility and using the method of qualitative content analysis and using semi-structured interviews, 22 interviews with faculty members and Ph.D. student and Masters students. Analysis of interviews in the analysis of the five main components of social responsibility showed that in the ethical component in three sub-components: educational ethics with 57% satisfaction, research ethics with 58% satisfaction, communication and interaction ethics with 60% dissatisfaction, in the legal component with 72% satisfaction There was 95% dissatisfaction in the environmental component and 100% dissatisfaction in the economic and social participation components. Finally, based on the findings, policy proposals for the higher education system are presented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله social responsibility, department, university, higher education

نویسندگان مقاله احمد کیخا | ahmad keykha
University of Tehran
دانشگاه تهران

خدایار ابیلی | Khodayar abili
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-884-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات