این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۷-۶۵
عنوان فارسی
بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی (یک مطالعه خود مردم نگارانه)
چکیده فارسی مقاله
در نظام آموزش عالی پرورش تفکر انتقادی توسط اعضای هیئت علمی امری ضروری است این مهم در حوزه علوم انسانی ضرورت دو چندانی پیدا می کند. هدف پژوهش حاضر، بازنمایی رویکردهای آموزش انتقادی در علوم انسانی میباشد. به این منظور، این پژوهش به بازنمایی تعریف اساتید از تفکر انتقادی، چگونگی به چالش کشیدن دانشجویان، شیوههای تدریس و ارزشیابی در کلاس درس پرداخته است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع خود مردمنگاری میباشد. جهت جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 9 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان میباشد که از طریق نمونهگیری با بالاترین قدرت (بررسی مواردی که پدیدههای موردنظر در آنها بروز بسیار قوی دارد) انتخابشدهاند. داده ها به روش کدگذاری نظری و همچنین جهت تعیین کدها و موضوعات اصلی ازنرم افزار تحلیل داده های کیفی Nvivo10 استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مقایسهای صورت گرفته است. جهت تعیین روایی پژوهش از سه روش اعتبارپذیری، انتقالپذیری و تائید پذیری استفادهشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که اعضای هیئتعلمی با درک روشن ومتعهدانه از تفکر انتقادی، به چالش کشیدن دانشجو، استفاده از شیوههای تدریس فعال و در ارزشیابیها با اهمیت دادن به فرایند کلاسی و همچنین استفاده از سؤالات تشریحی با پاسخهای تحلیلی سعی در پرورش تفکر انتقادی در دانشجویان داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اعضای هیئتعلمی با درک درست از تفکر انتقادی و چگونگی آموزش آن میتوانند آن را پرورش دهند و نتایجی که حاصل میشود چشمگیر خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازنمایی، رویکردهای آموزشی، تفکر انتقادی، خود مردمنگاری
عنوان انگلیسی
Representation of Critical Education in Humanities (an Ethnographic Study)
چکیده انگلیسی مقاله
The development of critical thinking by faculty members is a necessity in the higher education system. It takes on an added importance in Humanities. The purpose of the present study is to represent the approaches of critical education in humanities. To this end the present study treats the representation of critical thinking by the university professors, ways of challenging students, and teaching and assessment methods in classes. The present research has adopted a qualitative and ethnographic approach. Semi-structured interview has been used to collect data. The sample of the research consists of 9 members of the Faculty of Humanities and Social Sciences of University of Kurdistan which have been chosen using sampling method with the highest power (investigating cases which the intended phenomena are present in them to a large extent). The data … theoretical coding. To determine the codes and major topics the qualitative data analysis computer software package, NVivo 10 was used. The data have been analyzed using a comparative analysis method. To determine the validity of the research three methods have been used: credibility, transferability and confirmability. The findings of the research showed that the faculty members having a clear understanding of critical thinking sought responsibly to develop critical thinking among the students through challenging the students, active teaching methods, giving special importance to the class processes and also using open-ended questions with analytical responses. Therefore, it can be concluded that the faculty members having a correct understanding of critical thinking and the way it should be taught can develop it among the students resulting in great success.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Representation, Educational Approaches, Critical Thinking, Ethnographic Study
نویسندگان مقاله
پیمان قنبریان قلندر | peyman Ghanbarin
محمد امجد زبردست | ma zabardast
کیوان بلند همتان | kaivan bolandhematan
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات