این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۴۹-۱۰۰

عنوان فارسی بازتعریف رابطه دولت – دانشگاه بر مبنای نظریه کارفرما – کارگزار
چکیده فارسی مقاله یکی از چالش‌های همیشگی پیش‌روی دولت‌ها چگونگی رابطه آن‌ها با دانشگاه‌ها بوده است. نظریه‌های مختلفی در این‌باره طرح شده‌اند، یکی از این نظریه‌ها که نقش آن اخیراً در حوزه آموزش عالی و رابطه دولت و دانشگاه پررنگ شده، نظریه کارفرما – کارگزار است. هدف این مقاله، استفاده از چارچوب نظریه کارفرما – کارگزار برای بازتعریف رابطه دولت و دانشگاه و پی بردن به بینشی که نظریه فوق در این رابطه ایجاد می‌کند، است. از دید این نظریه، مشکلات اصلی در رابطه نمایندگی بین دولت و دانشگاه، اطلاعات نامتقارن و تعارض اهداف است که وجود آن‌ها با هم در رابطه دولت و دانشگاه موجب پیدایش مسئله نمایندگی شده است. این مقاله پژوهشی توصیفی است که با مرور نظام‌مند ادبیات به روش فینک (2014 و 2019)، مهمترین مقالات نظریه نمایندگی در کل و حوزه آموزش عالی به‌طور خاص را مشخص و مرور نموده است (81 سند). یافته این بررسی نشان داد که این نظریه به‌طور نظام‌مند با بررسی کژگزینی و کژمنشی و استفاده از مفاهیم هزینه‌ها و متغیرهای نمایندگی به دولت کمک می‌کند که پیش و پس از برقراری رابطه قراردادی با دانشگاه، هزینه‌ها و قرارداد بهینه را ارزیابی کند. در نتیجه، نظریه کارفرما-کارگزار برای گزینش شیوه حکمرانی دولت بر دانشگاه، توضیح یکتایی فراهم می‌آورد و می‌توان از آن برای بازتعریف رابطه دولت- دانشگاه استفاده نمود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، نظریه کارفرما – کارگزار، نظریه نمایندگی، رابطه دولت - دانشگاه.

عنوان انگلیسی Rediefining the Government-University Relationship using the Principal-Agent Theory
چکیده انگلیسی مقاله Government–university relationship has always been challenging. Many theories have emerged to explain this relationship. Among them, the principal-agent theory (PAT) has mainly developed in recent decades. This research aims to utilize PAT as a theoretical framework to redefine the government-university relationship to discover the insights agency theory can offer in this context. From the viewpoint of this theory, information asymmetries and goal conflict are the main problems in government–university relationship that coexistence of these problems leads to the agency problem. This study is descriptive research using a systematic literature review (Fink, 2014 & 2018). The most relevant documents in the context of agency theory have been selected and reviewed in general and government- university in particular (81 documents). Results show that the theory systematically by examining adverse selection and moral hazard in the context and utilizing agency costs and agency variables allows the government to evaluate costs and optimal contracts in the pre- and post-contractual relationship with universities. Finally, this theory provides a unique explanation for the government choice and use of certain governance procedures and it can be used for redefining government-university relationship. ​
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Principal-Agent Theory, Agency theory, Government-University Relationship

نویسندگان مقاله تیمور رحمانی | Teimour Rahmani
University of Tehran
دانشگاه تهران

ابوالقاسم نادری | Abolghasem Naderi
University of Tehran
دانشگاه تهران

سجاد عبدی | Sajjad Abdi
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-565-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات