این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۲۶
عنوان فارسی
کیفیت خدمات دریافتی از دانشگاه رازی و اثر آن بر سطح رضایتمندی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
جلب رضایت دانشجویان ازجمله دغدغههای نظام آموزش عالی در کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است. مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که با هدف شناسایی و اولویتبندی متغیرهای مؤثر بر رضایت دانشجویان انجام شده است. دادههای این مقاله با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته با نمونهای به حجم 409 نفر در 11 دانشکده دانشگاه رازی جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. این بررسی شامل دو حوزه انتظار دانشجویان و برداشت ذهنی آنان از عملکرد دانشگاه بود. رضایتمندی از متغیرهای مختلفی که به ابعاد کلان، میانی و خرد قابلتقسیم هستند، تأثیرپذیر است، در این مقاله تعدادی از متغیرهای خرد و میانی موردبررسی قرار گرفت. بهصورت خلاصه یافتههای این پژوهش نشاندهنده این واقعیت است که بین پنج متغیر موردمطالعه (تعامل استاد – دانشجو؛ تصویر برند دانشگاه؛ فضا و تجهیزات؛ رفتار کارکنان و تسهیلات فرهنگی ورزشی) و سطح رضایتمندی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ لکن آنچه حائر توجه است پایینتر بودن نمره خدمات دریافتی»(متأثر از عملکرد کنونی دانشگاهها) از سطح انتظارات دانشجویان در تمامی شاخصهای موردمطالعه است؛ بنابراین فارغ از اینکه چه عواملی زمینه تقلیل انتظار و یا افزایش سطح عملکرد دریافتی را فراهم میسازد؛ میتوان گفت که میزان رضایتمندی پایینتر از سطح بایسته آن است و این موضوع نشان از وجود ضعف در سیستم مدیریت خدمترسانی دانشگاه رازی است. از دیگر یافتههای مهم این پژوهش سطح تأثیرگذاری بسیار زیاد تعامل استاد –دانشجوبر رضایتمندی دانشجویان است
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژگان کلیدی، رضایتمندی دانشجویان، خدمات دریافتی، دانشگاه رازی
عنوان انگلیسی
Perserviced Service Quality in Razi University and its Effect on Student Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله
Student satisfaction is one of the concerns of the higher education system in the country which has been less studied. This article is based on research that identifies and prioritizes the variables that affect students' satisfaction. Data were collected and analyzed using a researcher-made questionnaire with a sample size of 409 members of 11 faculties of Razi University.The study included two areas of students' expectations and their mental perceptions of university performance. Satisfaction with different variables that can be divided into macro, middle, and micro dimensions is affected. In this paper, some micro and middle variables are investigated. In summary, the findings of this study showed that there was a positive and significant relationship between the five variables studied (teacher-student interaction, university brand image, space and equipment, staff behavior, and sports cultural facilities) and student satisfaction level. However, what is noteworthy is the lower "service received" (affected by the current performance of universities) than the "student expectations" in all the indicators studied. Therefore, no matter what causes the expectation to decrease or increase the level of perceived performance, it can be said that the satisfaction level is lower than its required level, and this indicates a weakness in the university service management system. Another important finding of this study is the high level of "student-teacher interaction" on student satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Student Satisfaction, Recruitment Services, University
نویسندگان مقاله
یوسف محمدی فر | yosef mohamadifar
Razi University
دانشگاه رازی
الهام بریموندی | elham berimavandi
Razi University
دانشگاه رازی
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1367-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات