این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۵۴

عنوان فارسی برنامه درسی کارآفرین محور راهبرد بحران هویت در آموزش عالی (مورد مطالعه : فارغ التحصیلان رشته علوم تربیتی)
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر باهدف بررسی و تعیین نقش برنامه درسی کارآفرین محور به‌عنوان راهبرد بحران هویت در آموزش عالی (موردمطالعه: فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی) تدوین شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته (کمی و کیفی) و کاربردی می‌باشد و جامعه آماری تحقیق را اساتید حوزه کارآفرینی و فعالان بخش کارآفرینی و دانشجویان رشته علوم تربیتی در سطح شهر تهران تشکیل می‌دهند که از کل جامعه در بخش کیفی 23 نفر از استادان و کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی برای نمونه با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی 125 نفر از اساتید و کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم تربیتی با استفاده از جدول مورگان با روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در این پژوهش متغیرهای سیاست‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای کسب‌وکار آموزشی و یادگیری (200/0 =β) مدیریت فناوری اطلاعات (200/0 =β) تصمیم‌گیری و حل مسئله (215/0 =β) تعاملات و ارتباطات مؤثر (203/0 =β) مدیریت و رهبری (250/0 =β) و مدیریت یادگیری و توسعه منابع انسانی (198/0 =β) اثر مستقیم و مثبت معناداری بر ساختار برنامه درسی مبتنی بر کارآفرینی در رشته علوم تربیتی دارد. پژوهش می‌تواند نقش مهمی را در جهت گزینش و غربالگری مربیان کسب‌وکار، طراحی و استانداردسازی برنامه‌های آموزشی، تدوین سرفصل‌های دوره‌های آموزشی، اجرا و ارزشیابی میزان اثربخشی برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورش فارغ‌التحصیلان کارآفرین سودمند باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، برنامه درسی، برنامه درسی کارآفرین محور، بحران هویت، آموزش عالی

عنوان انگلیسی Entrepreneur-Centered Curriculum as an Identity Crisis Strategy in Higher Education (Case Study: Graduates of Educational Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to evaluate and determine the role of entrepreneur-centered curricula as an identity crisis strategy in higher education (case study: graduates of educational sciences). This was an applied research with a mixed method, and its statistical population included professors in the field of entrepreneurship and activists in the entrepreneurship sector, and students of educational sciences in Tehran, Iran. In total, 23 professors, entrepreneurs, and graduates of educational sciences were selected by purposive sampling in the qualitative sections, whereas 125 professors, entrepreneurs, and graduates were selected by convenience sampling using Morgan's table in the quantitative section. According to the results, the variables of policy-making and professional management of education and learning businesses (β=0.200), information technology management (β=0.200), decision-making and problem-solving (β=0.215) effective communications and interactions (β=0203), management and leadership (β=0.250), and learning management and human resource development (β=0.198) had a direct, positive and significant impact on the structure of the entrepreneur-centered curriculum in the field of educational sciences. The present research can be used to select and screen business instructors, design and standardize training programs, develop training course titles, implement and evaluate the effectiveness of programs and activities for raising entrepreneurial graduates.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Curriculum, Entrepreneur-centered Curriculum, Identity Crisis, Higher Education

نویسندگان مقاله عبدالعارف شجاعی | Abdol Aref Shojaei
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

محبوبه عارفی | Mahboubeh Arefi
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

کورش فتحی واجارگاه | Kourosh Fathi Vajargah
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی

غلام رضا شمس مورکانی | Gholam Reza Shams Mourkahni
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1028-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات