این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۷-۵۸
عنوان فارسی
نقش اعضای هیئتعلمی در فرایند کاریابی فارغالتحصیلان دانشگاه: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
کاریابی بهعنوان الگویی از رفتارهای هدفمند، ارادی و خود نظمدهنده باهدف دستیابی به اشتغال تعریفشده است. این مفهوم تحت تأثیر عوامل و پیشبینی کنندههای متعددی قرار دارد که از بین این عوامل نقش حمایت اجتماعی در پژوهشهای مختلف موردبررسی قرارگرفته است. با توجه به نقش مهم اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در ارتقای مسیر شغلی و بهطور خاص فرایند کاریابی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک فارغالتحصیلان دانشگاه از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی آنها میباشد. این پژوهش یک مطالعه کیفی با طرح پدیدارشناسی تفسیری میباشد. تعداد مشارکتکنندگان در این پژوهش 11 نفر (7 مرد و 4 زن) از فارغالتحصیلان دانشگاه بجنورد میباشند که علاوه بر اشتغال به کار، نمرهی آنها در مقیاسهای فعالیت کاریابی و خودکارآمدی کاریابی نیز یک انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد. مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ملاک محور انتخاب گردید و سپس دادهها با استفاده از روش مصاحبهی نیمه ساختاریافته جمعآوری و از طریق روش دیکلمن کدگذاری و تحلیل گردید. فرایند کدگذاری در قالب کدهای اولیه، مفاهیم و مقولهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل مصاحبهها منجر به استخراج 440 کد اولیه، 11 مفهوم و 5 مقوله گردید این مقولهها که درواقع منعکسکننده ادراک فارغالتحصیلان از چگونگی تأثیرگذاری اساتید بر فرایند کاریابی آنها میباشد عبارتاند از رشد خودکارآمدی کاریابی، حمایت روانشناختی، پشتیبانیهای تخصصی، پرورش نگرش کاریابی و ارتقای راهبردهای کاریابی. عوامل احصاء شده از فرایند تحلیل مصاحبهها، ضمن تأکید بر نقش اعضای هیئتعلمی در فرایند کاریابی فارغالتحصیلان، بیانگر این مطلب است که روابط بین اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دربرگیرندهی تلویحاتی مانند ارتقاء نگرشهای واقعبینانه نسبت به کاریابی، افزایش حمایت اجتماعی ادراکشده در مسیر کاریابی، افزایش توانمندیهای زمینهای برای اشتغال، غنی شدن راهبردهای جستجوی شغل و افزایش باور به توانمندیهای فردی برای کسب شغل، میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدیدارشناسی، کاریابی، اعضای هیئتعلمی، فارغالتحصیلان دانشگاه
عنوان انگلیسی
The Role of Faculty Members on Finding Job Process for Graduates: a qualitative research
چکیده انگلیسی مقاله
Finding Job is defined as a pattern of voluntary, purposeful, self-regulating behaviors aiming at achieving employment. This concept is influenced by various factors and predictors among which the role of social support has been examined in various research. Concerning the important role of universities faculty members on the improvement of career path and students' job search process, as an especial, current research aims at examining the perception of the university graduates on how professors influence their job search process. With regard to the current research nature, this research is a qualitative one with the interpretative phenomenological design. Participants consist of 11 individuals (7 males and 4 females) among graduates of Bojnord University whose, besides employment, scores on job search activity and job search self-efficacy scales are one standard deviation higher than mean. The participants were selected by purposeful and criterion- driven sampling method. Then, data were collected by a semi-structural interview and were coded and analyzed by Dicklman method. The coding process was analyzed in the form of primary codes, concepts, and categories. The results of the interviews' analysis led to extracting 440 primary codes, 11 concepts, and 5 categories. These categories, which are indeed reflective of perception of the graduates on how professors influence their job search process, are fostering job search self-efficacy, psychological support, specialized support, nurturing job search attitude, and improving job search strategies. Factors counted from interviews' analysis process while emphasizing the role of faculty members on the graduates' job search process, is suggestive of the fact that the relationship between faculty members and students contains implications such as improvement of realistic attitudes toward job search, increase of perceived social support toward job search, an increase of background capabilities for employment, enriching job search strategies and increase of belief in individual capabilities to achieve a job.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
phenomenology, job search, faculty members, Graduates
نویسندگان مقاله
زینب گل پیچ | Zeinab Golpich
دانشگاه بجنورد
علی اکبر سلیمانیان |
دانشگاه بجنورد
زکیه امانی |
دانشگاه فرهنگیان
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1504-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات