این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۴۲
عنوان فارسی
توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی بود. روش پژوهش، فراترکیبِ کیفی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) بود. در گام اول، سؤال پژوهش در مورد توسعه چارچوب ظرفیت دانشگاهی مطرح و بر اساس آن اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، 63 پژوهش کیفی از میان 120 پژوهش از پایگاههای معتبر علمی داخلی و خارجی جستجو و معیارهای شمول مقالات مشخص گردید. در گام چهارم، با تجزیهوتحلیل دادهها، 104 مضمون پایه مرتبط با ظرفیت دانشگاهی استخراج گردید. بر آن اساس در گام پنجم، 104 مضمون پایه در 19 مضمون سازمان دهنده سطح اول شامل آموزش؛ پژوهش؛ خدمات اجتماعی؛ بهرهوری؛ فنّاوری؛ ساختار سازمانی؛ نظارت و ارزیابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ شایستگیهای منابع انسانی؛ توان پاسخگویی؛ مالی؛ نظام برنامهریزی؛ مدیریت دانشجویان؛ امکانات و تسهیلات؛ مسئولیتهای شغلی اعضای هیئتعلمی؛ فرهنگسازمانی؛ برنامه درسی و رهبری تغییر قرار گرفتند. در مرحله بعد، مضامین سازمان دهنده سطح اول در 5 مضمون سازمان دهنده سطح دوم شامل مدیریت استعداد؛ زیرساختها؛ مأموریتی؛ فرآیندی و عملکرد سازمانی طبقهبندی شدند. در انتها نیز، شبکه مضامین ظرفیت سازمانی دانشگاهی ترسیم گردید. در گام ششم، یافتهها اعتبار یابی شدند و پس از تأیید، در گام هفتم ارائه گردیدند. چارچوب توسعه دادهشده در این پژوهش، امکان ارزیابی ظرفیت سازمانی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را فراهم آورده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ظرفیت سازمانی، آموزش عالی، دانشگاه، فراترکیب
عنوان انگلیسی
Developing a Framework for the Organizational Capacity of Academic Centers: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to develop a framework for the organizational capacity of academic centers. The research method was the Seven-level qualitative Meta-synthesis of Sandelowski and Barros (2007). In the first step, the research question was raised about the development of the academic capacity framework, according to which the meta-synthesis team members were identified. In the second and third steps, 63 qualitative researches was selected among 120 researches that were searched from foreign and domestic academic bases and the criteria for inclusion of articles were determined. In the fourth step, by analyzing the data, 104 Basic themes related to academic capacity were extracted. Accordingly, in the fifth step, 104 Basic themes in 19 first level organizer themes include education; research; social services; efficiency; technology; organizational structure; monitoring and evaluation; managing human resources; competencies Human resources; Accountability; financial; planning system; student management; facilities; job responsibilities of faculty members; organizational culture; environmental relations; curriculum and leadership change. In the next step, the organizers of the first level in the 5 themes of the second level organizer include talent management; infrastructure; mission; process and organizational performance. Finally, a network of academic capacity building themes was drawn up. On step six, the findings were validated and presented on step seven after confirmation. The framework developed in this study provides an opportunity to evaluate the organizational capacity of universities and higher education institutions that was not possible before.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Capacity, Higher Education, University, Framework, meta-synthesis.
نویسندگان مقاله
جعفر ترک زاده | Jafar Torkzadeh
دانشگاه شیراز
فاطمه زینعلی | Fatemeh Zeinali
دانشگاه شیراز
مهدی محمدی | Mehdi Mohammadi
دانشگاه شیراز
قاسم سلیمی | Ghasem Salimi
دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-506-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات