این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۲۹-۳۵
عنوان فارسی
نقش مؤلفههای هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: سازگاری در دانشگاه، بر تمام ابعاد زندگی دانشجویان اثر میگذارد و موجب ارتقا عملکرد عمومی، موفقیت تحصیلی و سلامت جسمی و روانی میشود. این مطالعه با هدف تعیین نقش مؤلفههای هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر ساکن خوابگاه انجام شد. روش: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری دانشجویان دختر دانشگاه شیراز که ساکن خوابگاه در سال تحصیلی 96-97 بود که از میان آنها 243 نفر با روش نمونهگیری دردسترس ، به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، مقیاس هویت اخلاقی و پرسشنامه ناگویی هیجانی جمعآوری شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSS-19 با استفاده از روش های آماری توصیفی و آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: سازگاری اجتماعی با هویت اخلاقی به میزان 32/0 همبستگی داشت، همچنین همبستگی آن با ناگویی هیجانی، 43/0- بود هر دو متغیر و زیرمقیاسهای آنها با سازگاری اجتماعی رابطه معناداری در سطح 001/0 P< داشتند. همچنین هویت اخلاقی 17/0 از واریانس سازگاری اجتماعی را در جمعیت نمونه نشان داد و ناگویی هیجانی نیز 18/0 از واریانس آن را تبیین کرد. نتیجهگیری: مطالعه نشان داد هویت اخلاقی و ناگویی هیجانی در سازگاری اجتماعی دختران دانشجوی ساکن خوابگاه نقش مهمی داشتند و به طور معناداری سازگاری اجتماعی را پیشبینی میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت اخلاقی، ناگویی هیجانی، سازگاری اجتماعی، دانشجویان خوابگاهی
عنوان انگلیسی
Investigating the Role of Moral Identity and Alexithymia in social adjustment in Dormitory Female Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Adaptation in the university affects all aspects of students' lives and promotes general performance, academic success and physical and mental health. The aim of this study was to determine the role of components of moral identity and emotional malaise in social adjustment in female students living in dormitories. Method: This is a descriptive correlational study. The statistical population was female students of Shiraz University who lived in dormitories in the academic year of 1996-97, from which 243 people were selected by available sampling method. Data were collected using the California Social Adjustment Scale, the Moral Identity Scale, and the Emotional Dysfunction Questionnaire. Data were analyzed in SPSS-19 statistical software using descriptive statistical methods and Pearson correlation test and regression analysis. Results: Social adjustment was correlated with moral identity by 0.32, and its correlation with emotional malaise was -0.43. Both variables and their subscales had a significant relationship with social adjustment at the level of P < 0.001. Moral identity also showed 0.17 of the variance of social adjustment in the sample population and emotional malaise explained 0.18 of the variance. Conclusion: The study showed that moral identity and emotional malaise played an important role in social adjustment of female students living in dormitories and significantly predict social adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Moral identity, Emotional malaise, Social adjustment, Dormitory students
نویسندگان مقاله
فهیمه محمدپور |
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
عبدالعزیز افلاکسیر |
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-133&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات