این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۲

عنوان فارسی نقش واسطه‌ای فاصله روان شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی
چکیده فارسی مقاله زمینه: از عوامل مؤثر بر افزایش کیفیت تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای خاص، رفتارهای همدلانه آموزش­دهندگان است.  بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای فاصله روان­شناختی در رابطه بین هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی انجام شده است. روش: مطالعۀ حاضر توصیفی- همبستگی است، که از جامعۀ کارکنان آموزش کودکان استثنایی استان چهارمحال و بختیاری، 191 کارمند با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامه همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی و فاصله روان­شناختی بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزارAMOS  انجام شد. یافته­ها: نتایج نشان داد، مدل این پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به یافته‌ها، فاصله روان­شناختی نقش واسطه‌ای در رابطه هویت اخلاقی و هویت معنوی با همدلی  داشت. به این معنا که با افزایش هویت اخلاقی و هویت معنوی، فاصله روان­شناختی کاهش یافته و از این طریق، همدلی افزایش یافته است. نتیجه­گیری: پژوهش حاضر با ارائه الگویی از همدلی نشان داد که هویت اخلاقی و هویت معنوی از طریق فاصله روان­شناختی، رفتارهای همدلانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر این اساس، می‌توان با فراهم آوردن زمینه کاهش باورهای عدم رعایت حریم اخلاقی و جهت­گیری غلبه اجتماعی، آنان را در جهت رفتارهای نوع­دوستانه و همدلانه، سوق داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فاصله روان شناختی، همدلی، هویت اخلاقی، هویت معنوی

عنوان انگلیسی The Mediating Role of Psychological Gap in the Relationship between Moral Identity and Spiritual Identity with Empathy
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the effective factors on increasing the quality of education of children with special needs is the empathetic behaviors of educators. Accordingly, the present study aimed to investigate the mediating role of psychological gap in the relationship between moral identity and spiritual identity with empathy. Method: The present study is a descriptive-correlational study in which 191 employees were selected from the population of exceptional children education staff in Chaharmahal and Bakhtiari province using random cluster sampling. Research tools included empathy questionnaire, moral identity, spiritual identity and psychological gap. Data analysis was performed by statistical method of structural equation modeling using AMOS software. Results: The results showed that the model of this research is suitable fit. According to the findings, the psychological gap had a mediating role in the relationship between moral identity and spiritual identity with empathy. In this sense, with increasing moral identity and spiritual identity, the psychological gap has decreased and thus empathy has increased. Conclusion: The present research, by presenting a model of empathy, showed that moral identity and spiritual identity through emotional disturbance affect empathic behaviors. Accordingly, it can be achieved by providing the grounds for decreasing the beliefs of non-observance of moral privacy and the orientation of social dominance, led them to behave kindly and sympathetic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological gap, Empathy, Moral identity, Spiritual identity

نویسندگان مقاله نادیا بابادی عکاشه |
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران

حمزه میرزایی |
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران

محمد مهدی شیرزادی |
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران

سمیرا راهپیما |
گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، بروجن، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-135&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات