این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۴، صفحات ۶۲-۷۱

عنوان فارسی شناسایی عوامل برون‌سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله زمینه: تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل برون‌سازمانی موثر بر اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه­ آزاد اسلامی استان اردبیل انجام گردیده است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی، توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به تعداد 537 نفر و تعداد نمونه آماری 172 نفر می‌باشد که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. برای گردآوری داده‌ها نیز از ابزار پرسشنامه ساختارمند استفاده شده است. از جمله روش‌های آماری استفاده شده در پژوهش حاضر، مدل­سازی معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه‌ای می‌باشد. یافته‌ها: میزان بکارگیری و توجه به ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی پایین‌تر از میانگین نظری است. در سوال، میزان اهمیت ارتقای اخلاق پژوهشی در راستای تجاری سازی، میانگین کلی گویه‌ها در وضعیت مطلوب برابر 44/3 می‌باشد. در سوال، سهم هر یک مولفه‌های ارتقاء اخلاق پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی  بیشترین بار عاملی گویه‌های در نظر گرفته شده برای اندازه‌گیری «برون سازمانی» مربوط به گویه شماره 43 با وزن 90/0 و کمترین بار عاملی مربوط به گویه شماره 46 با وزن 41/0 است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد مؤلفه­های برون سازمانی موثر بر اخلاق  پژوهشی در راستای تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی پایین‌تر از میانگین است و با وضع مطلوب تفاوت معنی‌داری دارد. از نتایج این تحقیق می‌توان در سیاست‌گذاری تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی در برنامه‌های آموزش عالی استفاده کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتقاء اخلاق پژوهشی، تجاری‌سازی تحقیقات، عوامل محیطی.

عنوان انگلیسی Identifying External Factors Affecting Research Ethics in Order to Commercialize Academic Research
چکیده انگلیسی مقاله Background: The present study was conducted to identify the extra-organizational factors affecting research ethics in order to commercialize academic research in the Islamic Azad University of Ardabil province. Method: The method of the present study was survey, descriptive and correlational. The statistical population includes all professors of the Islamic Azad University of Ardabil, 537 people and the number of statistical samples is 172 people, which has been obtained by stratified sampling method and using Cochran's formula. A structured questionnaire was used to collect data. Among the statistical methods used in the present study are structural equation modeling, exploratory factor analysis and one-sample t-test. Results: The rate of application and attention to the promotion of research ethics in order to commercialize academic research is lower than the theoretical average. In the question, the importance of promoting research ethics in the direction of commercialization, the overall average of items in the desired situation is 3.44. In the question, the contribution of each of the components of research ethics promotion in order to commercialize the research of Islamic Azad University, it weighs 0.41. Conclusion: The results showed that the extra-organizational components affecting research ethics in order to commercialize academic research are lower than average and are significantly different from the desired situation. The results of this research can be used in the policy of commercialization of academic research in higher education programs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Promotion of research ethics, Commercialization of research, Environmental factors

نویسندگان مقاله عزیز پورمهدی کنده |
1. گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر، مشکین شهر، ایران.

محمد فیضی زنگیر |
2. گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-137&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات