این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۳۲-۴۰

عنوان فارسی ارزیابی نقـش DNA سازمانی در بهبود عملـکرد شعب بانک ملی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای سرمایه شهرتی و جو اخلاقی سازمان
چکیده فارسی مقاله زمینه: امروزه عوامل متعددی در عملکرد سازمان­ها دخیل هستند؛ لذا شناسایی و به‌کارگیری این عوامل نقـش حیاتـی در بقـای سازمان‌ها دارد. هدف این پژوهش بررسی نقش سرمایه‌ شهرتی و جو اخلاقی سازمان در ارتباط دی.‌ان.‌ای سازمانی و عملکرد سازمان است. روش: پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی و با توجه به ماهیت از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملی (1900نفر) در مشهد بود. از طریق روش نمونه گیری خوشه ای، 320 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های استاندارد جو اخلاقی ویکتور و کولن، شهرت سازمانی فامبران و وان ریل، عملکرد سازمانی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه‌ محقق­ساخته‌ دی.ان.ای سازمانی استفاده ‌شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار SMART PLS  انجام‌ شده‌است. یافته ­ها: نتایج  به‌دست‌آمده نشان می­دهد اندازه اثر دی.ان.ای سازمانی بر عملکرد سازمان در سطح معناداری 95 درصد، 626/0 است که نقش قابل‌توجهی در عملـکرد سازمان می­باشد و سرمایه شـهرتی نیز این ارتباط را میانجی­گری می­کند. همچنـین جو اخلافی سـازمان، رابطه دی.ان.ای سازمانی بر عملکرد سازمان در شعب بانک ملی را تعدیل می­کند. نتیجه گیری:  دی.ان.ای سازمانی، بخشی از تأثیر خود بر عملکرد سازمان را از طریق متغیر میانجی سرمایه شهرتی منتقل می­کند. لذا با حذف این متغیر از مدل مفهومی پژوهش، میزان تأثیرگذاری دی. ان. ای سازمانی بر عملکرد، به طور محسوسی کاهش می­یابد. همچنین وجود جو اخلاقی قوی در سازمان تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد شعب بانک ملی در سطح کلان­شهر مشهد دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله DNA سازمانی، عملکرد سازمان، سرمایه شهرتی، جو اخلاقی سازمان

عنوان انگلیسی The Role of Organizational DNA in Melli Bank Branches Performance by Considering the Mediating Role of Reputational Capital & the Ethical Atmosphere of the Organization
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nowadays, several factors are involved in the way organizations operate; therefore, identifying and using these factors plays a crucial role in the survival of organizations. The purpose of this research is to investigate the effect of reputational capital and ethical atmosphere of the organization on the relationship between organizational DNA and organizational performance. Method: The present research is an applied descriptive-correlation study. For this purpose, the required data from a sample of 320 employees of the Melli Bank Branches in Mashhad city were collected. Data gathering is applied via using standard questionnaires include Victor and Coleman's ethical atmosphere, reputational capital of Fombrun & Van Rail, Organizational Performance of Hersey & Goldsmith, and made-researcher questionnaire organizational DNA. The validity of questionnaires based on content validity method and reliability of the questionnaires based on Cronbach's alpha method are assessed. Finally, a structural equation modeling is adopted to examine the relations between considered variables via using statistical analysis software, namely SMART PLS. Results: The results show that the size of the effect of organizational DNA on the performance of the organization at a significant level of 95%, is 626, which plays a significant role in the organization's performance, and prominent capital also mediates this relationship. Also, the organization's ethical climate modifies the relationship between organizational DNA and organizational performance in the branches of the National Bank. Conclusion: Organizational DNA transfers part of its impact on the organization's performance through the mediating variable of fame capital. Therefore, by eliminating this variable from the conceptual model of the research, Organizational DNA's effect on the performance decreases significantly. Also, the existence of a strong ethical atmosphere in the organization has a significant effect on the performance of the National Bank branches at the Mashhad Metropolitan Area.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational DNA, Organizational performance, Reputational capital, Organization ethical atmosphere

نویسندگان مقاله محمدرضا اسعدی |
1. دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

علی اکبر حسینی |
1. دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

سعید آیباغی اصفهانی |
1. دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

امیر غفوریان شاگردی |
2. دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه بین المللی امام رضاع ، مشهد ، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-184&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات