این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۴۱-۵۰
عنوان فارسی
رابطه ی ویژگی های شخصیتی با قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی: نقش میانجی استرس و خودکارآمدی تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: قدردانی به عنوان یک فضیلت اخلاقی، نه تنها نقش بسیار مهمی در سلامت روانی انسانها دارد، بلکه قدردانی، انگیزهی تکرار، فراوانی و تداوم رفتارهای مطلوب آنان را مضاعف میکند و به زندگی اجتماعی و جامعهی انسانی رنگ و معنای زیبایی میبخشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی و قدردانی بود. روش: پژوهش، کاربردی و شیوهی گردآوری و تحلیل دادههای آن، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه ی پژوهش دانش آموزان دورهی دوم متوسطهی شهر یزد می باشند که از این تعداد 474 دانشآموز (186 پسر و 288 دختر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس چند مؤلف های قدردانی، فرم کوتاه پرسشنام هی پنج عامل بزرگ شخصیت، پرسشنامه ی استرس تحصیلی و پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که از بین ویژگیهای شخصیتی، توافقپذیری، برونگرایی و گشودگی به تجربه به طور مستقیم و وظیفه گرایی، گشودگی به تجربه و رواننژندگرایی به صورت غیرمستقیم و با واسطه گری استرس تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی میتوانند قدردانی را پیشب ینی کنند. نتیجه گیری: نتیجه آن که ویژگیهای شخصیتی م یتوانند استرس تحصیلی افراد را کاهش داده و افراد کم استرس در مقابله با مشکلات خودکارآمدتر می شوند. در چنین شرایطی دانش آموزان در مسیر قدردانتر شدن پیش می روند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، فضیلت اخلاقی، قدردانی، ویژگیهای شخصیتی
عنوان انگلیسی
Relationship between Personality Traits & Gratitude as a Moral Virtue: Mediating Role of Academic Stress & Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Gratitude as a moral virtue not only plays a very important role in mental health of humans, but also appreciates the repetition, abundance and continuity of their desirable behaviors, and it gives meaning to social life and human society. The purpose of this study was to investigate the role of mediator of academic stress and academic self-efficacy in the relationship between personality traits and gratitude. Method: The research, application and method of collecting and analyzing its data are descriptive and correlational. The research community is the second-grade secondary school students of Yazd, of which 474 students (186 boys and 288 girls) were selected by cluster random sampling method. The questionnaire was filled out by a multi-component gratitude scale, a short form of a five-factor questionnaire, a questionnaire of academic stress and an academic self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using structural equation modeling. Results: The results showed that among the personality traits, consistency, extroversion and openness to experience directly and task-oriented, openness to experience and psychosocialism indirectly and with mediating stress academic and academic self-efficacy can anticipate gratitude. Conclusion: The result is that personality traits can reduce the academic stress of individuals and low-stressed individuals in coping with the problems of self-efficacy. In such a situation, students are on the path to becoming more exalted.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic stress, Academic self-efficacy, Moral virtue, Gratitude, Personality traits
نویسندگان مقاله
سید مهدی پورسید |
بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
فرهاد خرمائی |
بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
راضیه شیخ الاسلامی |
بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
محبوبه فولادچنگ |
بخش روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-185&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات