این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۸۹-۹۶
عنوان فارسی
طراحی و اعتبار بخشی الگوی بالندگی اخلاقی اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبار بخشی الگوی بالندگی اخلاقی اعضای هیات علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان می باشد. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و آمیخته اکتشافی می باشد. در بخش کیفی جامعه آماری اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که در زمینه بالندگی سازمانی تخصص داشتند که از طریق نمونه گیری هدفمند 12 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تحلیل داده ها بر اساس روش کدگذاری سیستماتیک انجام گرفت. در بخش کمی، جامعه اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 260 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بالندگی اخلاقی اساتید و مقایسات زوجی بوده است. آزمون های مورد استفاده آماری شامل تحلیل عاملی تائیدی، تی تک نمونه ای و تحلیل سلسله مراتبی بود. یافتهها: یافته های بخش کیفی شامل مقوله های: تعاملات انسانی، ویژگی های شخصیتی، جدیت در کار، رعایت قوانین و شناخت فراگیران بوده و اعتبار الگوی مفهومی توسط نیکویی برازش تائید گردید. هم چنین سطح موجود بالندگی اخلاقی از لحاظ مولفه های تعاملات انسانی، ویژگی های شخصیتی و رعایت قوانین در سطح مطلوب و مولفه های جدیت در کار و شناخت فراگیران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار داشت. یافته دیگر این که مولفه های بالندگی اخلاقی از نظر اهمیت به ترتیب تعاملات انسانی، جدیت درکار، ویژگی های شخصیتی، شناخت فراگیران و رعایت قوانین، تعیین گردید. نتیجهگیری: با توجه به نتایج آماری، طراحی و اعتبارسنجی الگوی بالندگی اخلاقی اساتید دانشگاه فرهنگیان به دست آمده و وضعیت موجود بالندگی اخلاقی و میزان اهمیت مولفه های آن شناسایی گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بالندگی اخلاقی، اعضای هیات علمی و مدرسان، دانشگاه فرهنگیان
عنوان انگلیسی
Designing & Validating the Model of Ethical Development Among Faculty Members & Instructors at Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this research is to design and validate the model of ethical development of faculty members at Farhangian University. Method: The present study is an applied and exploratory mixed method. The statistical population in the qualitative section includes 12 specialists based on semi-structured interviews, through targeted sampling and based on systematic coding method and in the quantitative section a sample of 260 faculty members at the Farhangian University was selected through multistage cluster random sampling. The research instrument consisted of two researcher-made questionnaires based on the hierarchical analysis and paired comparisons. The statistical tests used included confirmatory factor analysis, single sample t and hierarchical analysis. Results: Findings from the qualitative section include the categories of human interactions, personality traits, seriousness in work, observance of rules and recognition of learners, the validity of the conceptual model was confirmed by goodness of fit. Also, the level of ethical education of faculty members in terms of human interaction, personality traits and compliance with rules at the desired level and serious of the work and knowledge of learners were at a relatively good level. Another finding is that the components of ethical development are important in terms of human interaction, perseverance and seriousness, personality traits, recognition of learners, and compliance with rules. Conclusion: According to the statistical results, the design and validation of the ethical development model of the professors of the University of Farhangian has been obtained and the present status ethical development and the importance degree of its components have been identified.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethical development, Faculty members and instructors, Farhangian University
نویسندگان مقاله
زین العابدین درویشی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
بهناز مهاجران |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
علیرضا قلعه ای |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-191&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات