این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۹۷-۱۰۴

عنوان فارسی اطمینان‌پذیری و تفاوت میان رفتار اخلاقی صداقت در گفتار‌ و نیت درونی افراد در شبکه‌ های اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه: اطمینان از رفتارهای اخلاقی مانند صداقت در گفتار و نیت درونی افراد در فضای واقعی جوامع قابل اندازه­گیری است. هدف از این تحقیق یافتن راهی برای سنجش اطمینان­پذیری و بررسی تفاوت در شبکه‏های مجازی و اجتماعی مبتنی برموبایل در بین کاربران می باشد. روش: روش بکاررفته پژوهش کاربردی و توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن، کاربران فعال در شبکه­های اجتماعی فعال مبتنی بر موبایل و مرتبط با بورس­تهران می­باشند، که از بین آنها تعداد 150نفر با روش نمونه­گیری تصادفی در دسترس به­عنوان نمونه آماری انتخاب شده­اند. برای گردآوری داده‏‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و آزمون فرضیه‌‌ها نیز از روش مدل معادلات ساختاری، و با استفاده از نرم­افزار Smart PLS انجام گردیده است. یافته ­ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد رابطه شهرت برنامه با پاداش‌های اجتماعی، معروفیت با نگرانی نسبت به حفظ حریم خصوصی، روند تجربه با پاداش‌های اجتماعی و پاداش‌های اجتماعی با صداقت در گفتار معنی‌دار هستند، ولی رابطه بین سازگاری برنامه با پاداش‌های اجتماعی، عزت‏نفس با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، روند تجربه با نگرانی نسبت به حریم خصوصی، پاداش‌های مالی با تمایل به صداقت در گفتار، پاداش‌های مالی با صداقت در گفتار و پاداش‌های اجتماعی با تمایل به خودافشایی معنی‌دار نیستند. نتیجه ­گیری: نیازها و ارزش‌های اخلاقی کاربران شبکه‌های اجتماعی باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرند و تأمین‏کنندگان شبکه‏های اجتماعی، پاداش‏های اجتماعی متفاوتی را در نظر بگیرند. همچنین متغیرهای عزت نفس، حریم خصوصی کاربران و صداقت در گفتار آنها در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله صداقت در گفتار، نیت درونی، اخلاق، شبکه‌های اجتماعی، اطمینان پذیری

عنوان انگلیسی Evaluating the Confidence & the Difference between Ethical Behavior of Honesty in Speech & Intent of Individuals in Social Networks
چکیده انگلیسی مقاله Background: Ensuring ethical behaviors such as honesty in speech and the intent of people in the real world of communities are measurable. The purpose of this research is to find a way to measure the reliability and the difference between users and virtual and social networks. Methodology: This research method is applied-descriptive in survey type. Its statistical society were active users in mobile-based social networks associated with Tehran Stock Exchange which was 150 members that selected with available sampling method. Data were gathered by questionnaire. Structural Equation Method (SEM) was used for hypothesis analysis with Smart PLS software. Results: The findings of the research show that the relationship between program reputation and social rewards, popularity with concern about privacy, the process of experience with social rewards and social rewards are meaningful in speech, but the relationship between application compatibility with social rewards, self-esteem with privacy concerns, flow of experience with privacy concerns, financial rewards with self-disclosure honesty, financial rewards with honesty in speech and social rewards with a desire for honesty in speech are not meaningful. Conclusion: The needs and ethical values of users on social networks should be carefully considered and social network providers should consider different social rewards. Also, the variables of self-esteem, user privacy and self-disclosure honesty on social networks, are the most important variables that need more attention.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-disclosure honesty, Inner intention, Ethics, Social networks, Confidence

نویسندگان مقاله آزیتا رحمتی زاده |
1. دانش‌آموخته مدیریت فناوری‌اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران

داود کریم زادگان مقدم |
1. دانش‌آموخته مدیریت فناوری‌اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات، تهران، ایران

داود وحدت |
2. گروه مهندسی‌کامپیوتر و فناوری‌اطلاعات، دانشکده فنی ‌و مهندسی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-192&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات