این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۰۹
عنوان فارسی
رابطۀ اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی با میانجی گری سواد اطلاعاتی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی با میانجی گری سواد اطلاعاتی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه پرداخته تا مشخص نماید که آیا اخلاق حرفه ای رابطۀ معنیداری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد؟ روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 630 نفر کارمندان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد 230 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامۀ استاندارد اخلاق حرفه ای، سواد اطلاعاتی و چابکی سازمانی جمعآوری و با روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با استفاده از (PLS) برای فرضیههای پژوهشی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه ای توان تبیین تغییرات چابکی سازمانی سواد اطلاعاتی را به میزان 40 و 82درصد را دارد. هم چنین 58درصد از تغییرات چابکی سازمانی را سواد اطلاعاتی تشریح مینماید. اخلاق حرفه ای توان تبیین چابکی سازمانی از طریق نقش میانجی سواد اطلاعاتی به میزان 43 درصد را دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه حاصل گردید که اخلاق حرفه ای رابطۀ معنیداری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد و سواد اطلاعاتی بین رابطه اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی نقش میانجی را دارد
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفه ای، سواد اطلاعاتی، چابکی سازمانی
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Professional Ethics & Organizational Agility by Mediating Information Literacy
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The present study aimed to investigate the relationship between professional ethics and organizational agility by mediating information literacy among employees of Urmia University and sought to determine whether professional ethics had a meaningful relationship with organizational agility and information literacy? Method: This study is applied descriptive-correlation research. The population of this research includes 630 employees of Urmia University, that 230 persons of them were selected through random sampling. The data were gathered by using three standard questionnaires of professional ethics, information literacy and organizational agility. Data were analyzed by factorial analysis and path analysis. Results: Findings of the research showed that professional ethics can explain organizational agility changes and information literacy by 40% and 82%. and58% of the organizational agility changes describes information literacy. Professional ethics can explain the agility of an organization through the role of mediator of information literacy by 43%. Conclusions: According to the statistical results, all the assumptions of the research were confirmed and this result was obtained Professional ethics has a significant relationship with organizational agility and information literacy and the information literacy between the relationship between professional ethics and organizational agility has a mediating role.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional ethics, Information literacy, Organizational agility
نویسندگان مقاله
محمد فرخی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
علیرضا قلعه ای |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
حسن قلاوندی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-193&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات