این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۲۷-۱۳۵
عنوان فارسی
ساخت و اعتباریابی ابزار اندازه گیری رفتار اخلاقی کارکنان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: مطالعات نشان داده است که رفتار اخلاقی در عملکرد افراد سازمان از اهمیت بسزایی بر خوردار است، لذا هدف این تحقیق ساخت و اعتباریابی ابزاری برای اندازه گیری رفتار اخلاقی کارکنان است. روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع پژوهش های میدانی است. جامعه آماری را کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ به تعداد 633 نفر تشکیل داد. نمونه آماری را 450 نفر از کارکنان تشکیل داد که به روش طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. مراحل ساخت پرسشنامه با روش های آماری مربوطه انجام شد.علاوه بر آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار از آمار استنباطی مانند تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها: با توجه به نتایج، پرسشنامه رفتارهای اخلاقی با 39 سوال و با سه عامل فردی با سه زیرعامل مرکز کنترل، عزت نفس، باورهای دینی و وجدان، عامل گروهی با دو زیر عامل ارباب رجوع و همکاران و عامل سازمانی با سه زیر عامل فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و کدهای اخلاقی ساخته شد. نتایج تحلیل عامل تاییدی حاکی از اعتبار پرسشنامه و ضرایب آلفای کرونباخ بر پایایی ابزار تاکید داشت. نتیجه گیری: پرسشنامه ساخته شده قابلیت اندازه گیری رفتار اخلاقی کارکنان را دارا است. بنابراین پیشنهاد می شود مدیران سازمان ها عامل های این پرسشنامه را جهت ارتقای رفتار اخلاقی کارکنان در محیط کار مورد توجه قرار دهند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتباریابی، فرهنگ سازمانی، رفتار اخلاقی
عنوان انگلیسی
Constructing and Validating an Instrument for Measuring Employees’ Ethical Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Studies show that ethical behavior has great importance in the performance of organization members. So, the purpose of this study is to constructing and validating an instrument for measuring employee's ethical behavior. Method: This is a field study and has a practical goal. The statistical population included 633 people working in Sports and Youth Offices in Great Khorasan. Proportionate stratified sampling was used to select 450 of the employees as the statistical sample. Steps for making questionnaire were taken by the use of required statistical methods. Besides descriptive statistics for example mean and standard deviation, inferential statistics like exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used. Results: Based on the results, ethical behavior questionnaire was made. It is a 39-item questionnaire divided into three factors including individual, group and organizational factors. Individual factor includes three sub-factors (locus of control, self-esteem, religious beliefs and conscience); Group factor includes two sub-factors (clients and colleagues); and finally organizational factor includes three sub-factors (organizational culture, organizational commitment, codes of ethics). Conclusion: This questionnaire is capable of measuring employees' ethical behavior. Therefore, it is suggested that managers of organizations consider the factors of this questionnaire to improve employee's ethical behavior at work.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Validity, Organizational culture, Ethical behavior
نویسندگان مقاله
ملیحه اکبری |
1. دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
پریوش نوربخش |
2. گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
حسین سپاسی |
2. گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
مهوش نوربخش |
2. گروه مدیریت ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-196&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات