این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۳، صفحات ۱۶۳-۱۶۷
عنوان فارسی
زمینههای شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هویت اخلاقی بهمثابه مقدمه کنش اخلاقی در پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مطرح شده است. از اینرو، هدف این پژوهش مطالعه کیفی چگونگی شکلگیری هویت اخلاقی در دانشآموزان شهر اصفهان بوده است. روش: پژوهش پیشرو از نوع کیفی است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دوره دوم دبیرستان شهر اصفهان بود که بهروش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری 22 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانشآموزان انجام گرفت، و دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل گردید. یافتهها: تحلیل دادهها منتج به استخراج 5 مضمون اصلی و 13 خرده مضمون شد که 5 مضمون اصلی عبارتند از خانواده، مدرسه، دین، سرمایه فرهنگیِ عینی، و سطح کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شکلگیری هویت اخلاقی در میان دانشآموزان تحت تأثیر مجموعهای از زمینهها است که در سه سطح خرد، میانه و کلان قرار میگیرند. بنابراین برای بهبود و تقویت هویت اخلاقی دانشآموزان پیشنهاد میگردد آموزش معانی و اصول اخلاقی در زمینههای اشارهشده مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. ضمن اینکه رفتارهای اخلاقی والدین، معلمان، رهبران دینی و مسئولین حکومتی بهمثابه الگوهای اخلاقی دانشآموزان از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جامعهپذیری، کنش اخلاقی، هویت اخلاقی
عنوان انگلیسی
Contexts for the Formation of Moral Identity of Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Moral Identity as a path to moral action has been addressed in social psychological theories. Therefore, the aim of this research is qualitative study of how moral identity is formed in high school students of Isfahan city. Method: The present research has been conducted via qualitative method. The members of field of research were the high school students of Isfahan city who were selected by purposive based sampling until theoretical saturation. Data were gathered by semi-structured interviews and the obtained data were analyzed by thematic analysis. Results: After the process of coding the data, 5 main themes and 13 subthemes were extracted. Main themes are as follows: family, school, religion, objective cultural capital and political-economical-social macro level. Conclusion: With regard to the results of research, forming moral identity in high school students is influenced by a set of contexts which are situated in micro, meso and macro levels. Therefore, for improving and reinforcing the moral identity of students it is suggested that transferring of moral meanings be reviewed. Moreover, moral actions of parents, teachers, religious leaders and government officials are very important.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Socialization, Moral action, Moral identity
نویسندگان مقاله
سارا مدنیان |
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان
سید علی هاشمیان فر |
گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-24-201&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات