این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۱
عنوان فارسی
تحلیلی بر مفهوم اخلاق در مکتب فرانکفورت
چکیده فارسی مقاله
زمینه: علم اخلاق از کامل ترین علوم مقدمی است که انسان ها به آن نیاز مبرم دارند؛چرا که موضوع دانش اخلاق،نفس انسان و سازندگی درونی اوست. .تفکر اخلاقی اندیشمندان مکتب فرانکفورت؛به عنوان یکی از اندیشه های قرن بیستم، مبتنی بر اخلاق فضیلت است؛ زیرا فعل اخلاقی را فعلی می دانند که برآیند فضایل و ماهیت راستین فاعل فعل باشد.دراین پژوهش که پژوهشی بنیادی است،محقق بر آن است تا با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و نیز مطالعه اسنادی ، مفهوم اخلاق و راهکارهای دستیابی به آن را در اندیشه اندیشمندان مکتب فرانکفورت بررسی کند. نتیجه گیری: یافته ها نشان از آن دارد که اندیشمندان این مکتب، اخلاق را به معنای آزادی می دانند و از دیدگاه آنان انسان آراسته به زیور اخلاق،انسانی است که برده قدرت های درونی یا بیرونی ،مانند انتظارات دیگران،ماشین های صنعتی،شهوت،قدرت،مقام،تکنولوژی و .... نباشد و هر کدام از اندیشمندان راه تحقق اخلاق را در ابزاری خاص تعریف می کنند.هورکهایمر تحقق اخلاق را با ابزار خرد عینی محقق می داند ،آدورنو اخلاقی بودن انسان را در زیبایی و هنر می بیند، مارکوزه با بازسازی عقلانی جامعه در پی تحقق اخلاق بر می آید، اریک فروم به تدوین اصول اخلاقی توسط خود فرد معتقد است و هابرماس گفتگو را راه رسیدن به آزادی و اخلاق می داند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، اخلاق فضیلت، آزادی، مکتب فرانکفورت
عنوان انگلیسی
Analysis of the Concept of Ethics in the School of Frankfurt
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The science of ethics is one of the most complete basic sciences that human beings urgently need, because the subject of knowledge of ethics is the human soul and its inner construction. The moral thinking of the thinkers of the Frankfurt School, as one of the ideas of the twentieth century, is based on the ethics of virtue; because the moral act is known as the act which is the result of the virtues and the true nature of the actor of the act. In this research, the researcher intends to study the concept of ethics and strategies to achieve it in the minds of Frankfurt school thinkers by using descriptive-analytical method and documentary study. Conclusion: The findings show that the thinkers of this school consider morality to mean freedom, and in their view, a man adorned with moral ornaments is a human being who is a slave to internal or external powers, such as the expectations of others, industrial machines, lust, power, There should be no status, technology, etc., and each of the thinkers defines the way of realizing morality in a specific tool. Adorno sees human morality in beauty and art. Marcuse seeks the realization of morality through the rational reconstruction of society. Eric Fromm believes in the formulation of moral principles by oneself, and Habermas sees dialogue as the path to freedom and morality.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Ethics of virtue, Freedom, Frankfurt school
نویسندگان مقاله
مریم اصفهانی |
طیبه ماهروزاده |
سعید بهشتی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-57&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات