این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۴۳-۵۰
عنوان فارسی
ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: به دلیل نقش محوری کتابهای درسی در پرورش شخصیت دانش آموزان، محتوای آنان نیازمند ارزیابی است. لذا هدف پژوهش فعلی، ارزشیابی محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش است. روش: روش تحقیق حاضر آمیخته است که با ترکیبی از روشهای مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل متون مرتبط با موضوع تحقیق بود. جامعه آماری را علاوه بر کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، اساتید شاغل در دانشگاههای استان همدان در رشته های الهیات، علومتربیتی و روانشناسی تشکیل داد که 40 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتابهای مذکور به روش تمام شماری بررسی گردید. روش نمونه گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع آوری داده هــا و از روش آنتروپی شانون بــرای تجزیــه و تحلیــل داده هــا استفاده شد. یافته ها: یافته ها حاکی است که خبرگان درباره 9 مولفه از رویکرد تربی تمنش به وحدت نظر رسیده اند و میزان توجه به مولفه های رویکرد تربیت منش در محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی از توزیع نرمالی برخوردار نیست، بلکه به صورت نامتعادل است. نتیجه گیری: بازنگری در کتابهای مطالعات اجتماعی بر اساس مولفه های رویکرد تربیت منش ضروری است؛ زیرا برخی از مولفه های رویکرد مذکور که می توانستند نقش عمده ای در پرورش منش دانش آموزان در راستای اکتساب عادات اخلاقی خوب، تمرین رفتار اخلاقی و درک ارزشهای اخلاقی و عمل بر مبنای آن داشته باشند، در محتوای کتابهای نامبرده مغفول مانده اند و برخی دیگر نیز مورد کم توجهی قرار گرفته ا ند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تربیت منش، کتاب های درسی ، مطالعات اجتماعی
عنوان انگلیسی
Assessment of the Content of Social Studies Textbooks Based on the Character Education Approach in Moral Education
چکیده انگلیسی مقاله
Background: due to the central role of textbooks in cultivating students' personalities, their content needs to be evaluated. Therefore, the aim of the present study is to evaluate the content of social studies textbooks based on the character education approach. Method: the present research method is mixed, which was done by combining the methods of documentary studies, fuzzy delphi and content analysis. The research community included texts related to the research topic. In addition to, the social studies textbooks for high school, the statistical population consisted of professors working in the universities of Hamadan province in the fields of theology, educational sciences and psychology, 40 of whom were purposefully selected as statistical samples. All the content of the mentioned books was examined in an all-numerical way. The sampling method from the research community was available, which continued until theoretical saturation was reached. For data collection, from the repertoire, researcher-made questionnaire, and researcher-made content analysis checklist were used, and Shannon entropy method was used to analyze the data. Results: the findings indicate that experts have reached a consensus on the 9 components of the character education approach, and that attention to the components of the character education approach in the content of social studies textbooks does not have a normal distribution, but is unbalanced. Conclusion: Review of social studies textbooks is essential based on the components of the character education approach, because some of the components of the mentioned approach that could have a major role in cultivating students' character in order to acquire good moral habits, practice moral behavior and understand moral values and act based on it, have been neglected in the content of the mentioned books and others have received little attention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Ethics, Moral education, Character education approach, Social studies textbooks
نویسندگان مقاله
شیما عطار |
فائزه ناطقی |
نصراله عرفانی |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-61&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات