این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۶۰-۶۸
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی در بین معلمان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق حرفهای به عنوان شاخهای از دانش اخلاق به بررسی تکالیف اخلاقی در یک حرفه و مسائل اخلاقی آن میپردازد و درصدد ارائه شیوهها و دستورالعملهایی است که این تکالیف را برای افراد و گروههای حرفهای تعیین نماید. هدف کلی این پژوهش عبارت بود از تعیین اثربخشی آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهر یزد. روش: روش پژوهش، روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه آزمایش و گروه کنترل بود. جامعه آماری آن را کلیه معلمان دوره ابتدائی ناحیه 2 استان یزد تشکیل میدادند که تعداد آنها حدود 1460 نفر بود. تعداد 30 نفر از این معلمان انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار این پژوهش پرسشنامه درگیری شغلی و تعهد سازمانی بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش اخلاق حرفهای بر درگیری شغلی و تعهد سازمانی تأثیر دارد. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ نمرات همه ابعاد ( تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) دارای تفاوت معناداری بودند. نتیجهگیری: در یک جمعبندی کلی باید گفت که آموزش اخلاق حرفهای به دلیل استفاده از فنونی مانند معرفی اخلاق حرفهای و صحبت درباره فضائل اخلاقی انضباط کاری، وجدان کاری، امانتداری حرفهای و انتقادپذیری، درگیری شغلی و تعهد سازمانی معلمان را بهبود بخشیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، درگیری شغلی، تعهد سازمانی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Professional Ethics Training on Job Involvement and Organizational Commitment among Elementary School Teachers
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Professional ethics as a branch of ethical knowledge examines ethical assignments in a profession and its ethical issues and seeks to provide ways and guidelines that determine these assignments for individuals and professional groups. The overall purpose of this study was to determine the effectiveness of professional ethics training on job involvement and organizational commitment of elementary school teachers in Yazd. Method: The research method was semi-experimental with pretest-posttest design with experimental group and control group. The statistical population consisted of all elementary school teachers in district 2 of Yazd province with a population of about 1460. Thirty teachers were selected and randomly assigned to two groups of 15 experiment and control. The instrument of this study was Job Inventory and Organizational Commitment Questionnaire. Finally, the collected data were analyzed using covariance analysis. Results: The findings of the present study showed that professional ethics training affects job engagement and organizational commitment. The research findings also show that the two experimental and control groups have significant differences in terms of scores of all dimensions (emotional commitment, continuous commitment, normative commitment). Conclusion: Overall, professional ethics training gained more from employing techniques such as introducing professional ethics and talking about ethical virtues of work discipline, work conscience, professional loyalty, and critique of work engagement and organizational commitment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional ethics, Job involvement, Organizational commitment
نویسندگان مقاله
محسن شاکری |
سمیه کهدوئی |
شیما عباسی هرفته |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-63&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات