این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۸۴-۹۱

عنوان فارسی نقش رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در رفتار خرید مصرف کنندگان در صنعت مد
چکیده فارسی مقاله زمینه: بینش جدید مبنی بر اهمیت رعایت اخلاق حرفه­ای در صنعت مد، منجر به تغییر در انتخاب محصولات از سوی مصرف­کنندگان شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رعایت اخلاق حرفه­ای در رفتار خرید مصرف­کنندگان در صنعت مد می­باشد. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها از نوع پژوهش­های توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل خریداران پوشاک در شهر اردبیل می­باشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه­گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. فرضیه­ها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ها نشان می­دهد که نگرانی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 85/0، آگاهی مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 89/0؛ باورهای مشتریان از جوانب اجتماعی با ضریب استاندارد 6/0؛ نگرانی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 91/0؛  آگاهی مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 97/0، در نهایت باورهای مشتریان از جوانب محیطی با ضریب استاندارد 86/0، رابطه مثبت و معناداری با رفتار خرید مصرف کنندگان دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان می­دهد که نگرانی، آگاهی و باورهای مشتریان از استثمار کارگران و همچنین نگر انی، آگاهی و باورهای مشتریان از جوانب محیطی (مد دوستدار محیط زیست) با رفتار خرید مصرف کنندگان ارتباط معنی­داری دارند. مسئولیت پذیری اجتماعی تولیدکنندگان صنعت پوشاک و مد با ارتقاء استانداردهای اخلاق حرفه­ای به توسعه بازارهای هدف کمک خواهد نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای، رفتار مصرف کننده، صنعت مد، مسئولیت اجتماعی شرکت

عنوان انگلیسی The Role of Professional Ethics Observance on Consumer Behavior in the Fashion Industry
چکیده انگلیسی مقاله Background: A new insight into the importance of professional ethics in the fashion industry has led to a change in consumer choice. The purpose of this study is to investigate the role of professional ethics observance on the purchase behavior of consumer in fashion industry. Method: The present research is an applied study in terms of its purpose and a descriptive-correlational study in terms of data collection method. The statistical population of the study consisted of clothes buyers in Ardabil city. With regard to the unlimited size of the population, 384 people were selected according to the Cochran formula and selected by nonrandom convenience sampling method. To measure the variables, standard questionnaire was used. The hypotheses were analyzed using structural equation modeling and Lisrel software. Results: The results show that customer concern about exploitation of workers with a standard coefficient of 0.85, customer awareness about exploitation of workers with a standard coefficient of 0.89; customer beliefs about exploitation of workers with a standard coefficient of 0.6; customer concern about environmental aspects with a standard coefficient of 0.91; customer awareness about environmental aspects with a standard coefficient of 0.97; ultimately, customer beliefs about environmental aspects with a coefficient of 0.86 have a positive and significant relationship with consumer purchasing behavior. Conclusion: The results show that customers' concern, awareness and beliefs about exploitation of workers as well as their concern, awareness and beliefs about environmental aspects (environmentally friendly fashion) have a significant relationship with customer buying behavior. Commitment of producers of apparel and fashion to social responsibility will help to development of target markets by upgrading professional ethics standards.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Professional ethics, Consumer behavior, Fashion industry, Corporate social responsibility

نویسندگان مقاله باقر عسگرنژاد نوری |


فهیمه الیکی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-66&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات