این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۹۲-۹۹

عنوان فارسی ارتباط اخلاق تجارت الکترونیک با قصد خرید الکترونیک: نقش میانجی تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیک و نقش تعدیل گر بیانیه تضمین
چکیده فارسی مقاله زمینه: این پژوهش باهدف مطالعه ارتباط اخلاق تجارت الکترونیک و قصد خرید الکترونیکی با میانجی­گری تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیک و نقش تعدیل­گری بیانیه تضمین صورت گرفت. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را افرادی (شهروندان شهر تبریز) تشکیل می‌دادند که حداقل یک‌بار به‌صورت اینترنتی خرید کرده بودند. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی بود و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 تعیین شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ها از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد روابط بین اخلاق تجارت الکترونیک و قصد خرید الکترونیک (بتا=349/0) و تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیک (بتا=569/0) و همچنین ارتباط تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیک بر قصد خرید الکترونیک (بتا=449/0) مثبت و معنادار بود. نقش میانجی تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیک در ارتباط بین اخلاق کسب‌وکار و قصد خرید الکترونیکی (بتا=256/0) و نقش تعدیل­گری متغیر بیانیه تضمین نیز در این مدل (بتا=075/0) تأیید شد. نتایج: بر اساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت تدوین و عمل به شاخص­های اخلاق تجارت الکترونیک و نیز ارائه بیانیه تضمین در وب­سایت، تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیکی توسط مشتریان را بهبود بخشیده و آن‌ها را به سمت خرید محصولات در بستر اینترنتی تشویق و منجر به افزایش سودآوری و عملکرد اثربخش شرکت‌ها خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق کسب‌وکار الکترونیک، تبلیغات دهان‌به‌دهان الکترونیک، قصد خرید الکترونیک، بیانیه تضمین

عنوان انگلیسی The Relationship between E-Commerce Ethic and E-Purchase Intention: The Mediating Role of E-WOM and the Moderating Role of Guarantee Statement
چکیده انگلیسی مقاله Background: The aim of this study was to study the relationship between e-commerce ethics and e-purchase intention through the mediating role of e-word-of-mouth and the moderating role of guarantee statements. Method: This research is an applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of nature. The statistical population of this study consisted of people who had bought online at least once. The sampling method was randomly and the sample size was determined 384 sample according to the Cochran's formula due to the unlimited statistical population. A questionnaire was used to collect data. Structural equation modeling using SPSS and SMART PLS software was used to analyze data and analyze the hypotheses. Results: The results of this study showed a positive relationship between research variables. Accordingly, there is a positive and significant relationship between the e-commerce ethics and the e-purchase intention (β=0.349), between the e-commerce ethics and e-word-of-mouth (β=0.569), and between e-word-of-mouth and the e-purchase intention (β=0.449). E-word-of-mouth also acts as a mediator between e-commerce ethics and e-purchase intention (β=0.256). The same relationship is moderated by the quarantee statement variable (β=0.075). Conclusion: Based on the research findings, it can be concluded that the development and implementation of e-commerce ethics indicators and also providing a guarantee statement on the website, improve word-of-mouth e-advertising by customers and encourage them to buy products online, will increase the profitability and effective performance of companies.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله E-commerce ethics, E-word of mouth ads, E-purchase intention, Guarantee statement

نویسندگان مقاله صمد رحیمی اقدم |


ناصر صنوبر |


امیررضا مهین تقی زاده |


ابوالفضل حق وردی زاده |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-67&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات