این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۳۳

عنوان فارسی مدل تبیین عوامل (اخلاقی، محیطی، طراحی) مؤثر بر تجربیات درون فروشگاهی: نقش تعدیل‌گرهای موقعیتی و مصرف‌کننده
چکیده فارسی مقاله زمینه: رقابت در خرده‌فروشی‌ها روزبه‌روز شدت یافته و مدیران فراتر از تمرکز بر محصول، به‌سوی تمرکز بر تقویت، مدیریت تجارب و حواس مشتری حرکت کرده‌اند تا رقابت‌پذیری خود را در بازار پرتلاطم حفظ کنند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تبیین عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی مؤثر بر تجربیات درون فروشگاهی به‌عنوان پیش‌بینی کننده وفاداری مشتری با توجه به نقش تعدیل‌گرهای موقعیتی و مصرف‌کننده می‌باشد. روش: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل خریداران فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در کلان‌شهر ارومیه بود که از میان آن‌ها 385 نفر به شکل تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و آزمون فرضیه‌های تحقیق از آمار استنباطی (مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS)) با استفاده از SPSS نسخه 24 و SMARTPLS انجام شد. یافته‌ها: عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی 9/65% از تغییرات تجربیات درون فروشگاهی را توضیح می‌دهند که بیش‌ترین شدت اثر را عوامل اخلاقی و کمترین را عوامل طراحی داشته است؛ و تعدیل‌گرهای موقعیتی و مصرف‌کننده توانسته‌اند مقدار تأثیر عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی بر تجربیات درون فروشگاهی را افزایش دهند. همچنین اثر غیرمستقیم عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی بر تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت پس از خرید و نیات بازدید مجدد از فروشگاه به‌واسطه تجربیات درون فروشگاهی نیز معنادار می‌باشد. نتیجه‌گیری: عوامل اخلاقی، محیطی و طراحی می‌توانند تجربیات درون فروشگاهی را به‌عنوان یک عنصر کلیدی در پیش‌بینی وفاداری مشتری تحت تأثیر قرار دهند و در این رابطه متغیرهای موقعیتی و مصرف‌کننده نقش تعدیل‌گری ایفا می‌کنند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تجربیات درون فروشگاهی، اخلاق ، تعدیلگرهای موقعیتی

عنوان انگلیسی Providing a Model to Explain (Ethical, Environmental and Design) Factors Influencing In-Store Experiences: Role of Situational and Consumer Moderators
چکیده انگلیسی مقاله Background: Retail competition grows increasingly and managers has already moved beyond product focus to concentrate on enhancing customer experience and sense management in order to maintain competitiveness in a volatile market. Therefore, present research aims to provide a model to explain ethical, environmental and design factors influencing in-store experiences as predictors of customer loyalty with respect to roles played by situational and consumer moderators. Method: This research is an applied, descriptive-correlational study. The statistical population consisted of all customers of Refah chain stores in Urmia metropolis among them 385 people were selected using simple random sampling technique. Research instrument was a researcher-made questionnaire and hypotheses were tested using inferential statistics (partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM)), SPSS Version 24 and SMART PLS.  Results: Ethical, environmental and design factors explained 65.9% of in-store experience variance with ethical and design factors had respectively the highest and lowest effects; situational and consumer moderating factors increased the influence of ethical, environmental and design factors on in-store experiences. Also the indirect effects of ethical, environmental and design factors on positive word-of-mouth and revisit intention via in-store experience were significant. Conclusion: Ethical, environmental and design factors can influence in-store experience as a key predictor of customer loyalty and situational and consumer variables play moderating roles in this relation.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله In-store experiences, Ethics, Situational moderators

نویسندگان مقاله کمال قلندری |


کریم حمدی |


مریم خلیلی عراقی |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-71&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات