این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۲-۱۵۰
عنوان فارسی
نقش ویژگیهای روانشناختی-اجتماعی در تصمیمگیریهای مدیران مالی: با توجه به نقش میانجی اخلاق حرفهای
چکیده فارسی مقاله
زمینه: از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ارزش شرکت ها، تصمیمات مالی مدیران است. از این رو، هدف اصلی پژوهش، بررسی نقش فاکتورهای روانشناختی- اجتماعی مؤثر بر تصمیمگیری مدیران مالی نظام بانکی با بررسی نقش میانجی اخلاق حرفه ای میباشد. روش: روش پژوهش حاضر آمیخته میباشد. بخش کیفی: جامعه آماری خبرگان روانشناسی و امور بانکی بودهاند که تعداد 25 نفر با تکنیک گلوله برفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه اطلاعات از آنها جمعآوری شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ارزیابی شدند. بخش کمی:روش پژوهش توصیفی– همبستگی است. جامعه آماری مدیران مالی بانک کشاورزی در سال 1396 بود که 184 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفادهشده است. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و آزمون سوبل انجام میشود. یافتهها: نتایج نشان دادند که نقش میانجی اخلاق حرفهای در ارتباط میان فاکتورهای وراثتی و تصمیمگیری مدیران در سطح 05/0 رد شد. اما نقش میانجی اخلاق حرفهای در ارتباط میان فاکتورهای شخصیتی،اکتسابی و اجتماعی در سطح 05/0 مورد تائید قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر آن است که رعایت اخلاق حرفهای توسط مدیران مالی ، بر نوع و کیفیت تصمیمهای گرفتهشده توسط آنها تأثیرگذار میباشد. همچنین بر اساس رتبهبندی ویژگیهای روانشناختی مؤثر در تصمیمگیری مدیران مالی، اعتمادبهنفس، توانایی مدیریت استرس، تواناییهای روانی و هوش هیجانی دریافتن راهحلهای نوآورانه، ازجمله مهمترین متغیرهایی روانشناختی است که در نوع تصمیمهای اتخاذشده توسط مدیران مالی اثرگذار میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخلاق حرفهای، تصمیمگیری مدیران، ویژگیهای روانشناختی- اجتماعی
عنوان انگلیسی
Role of Psychosocial Characteristics in Financial Managers' Decision Making: Mediating Role of Professional Ethics
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Manager's financial decisions are among the most important factors affecting corporate values. Hence, this research investigates the role of socio-psychological factors that affect the aforementioned decisions, considering the mediating role of professional morality. Method: Conducting the mixed method, 25 experts in banking affairs and psychologists were interviewed using the snowball technique to gather the qualitative data and assessed using AHP. Also, 184 financial managers of the Agricultural Bank of Iran were selected by simple random sampling to collect the quantitative data through questionnaires analyzed via SEM and the Sobel test. Results: Although the mediating role of professional ethics in the relationship between hereditary factors and managers' decision-making was rejected at the level of 0.05, the mediating role of professional ethics in the relationship between personality, acquired, and social factors were confirmed at the same level. Conclusion: The results indicated that the observance of professional ethics by financial managers affects the type and quality of decisions made by them. In addition, based on the ranking of psychological characteristics affecting financial managers' decisions, self-confidence, stress management ability, mental abilities, and emotional intelligence to find innovative solutions are among the most important psychological variables that affect the type of decisions made by managers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Professional ethics, Managers&apos, decision making, Psychological-social characteristics
نویسندگان مقاله
ابراهیم دهرویه |
مجید اشرفی |
جمادوردی گرگانلی دوجی |
علی حوزین |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1182-73&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات